2015-05-23 07:00:00 • 6 min lezen

Marc Ribot's Ceramic Dog @ Paradox te Tilburg

Ceramic Dog – Your Turn Label: Nothern Spy Eindoordeel: 8

Marc Ribot is een befaamde sessie muzikant. Als vast bandlid van Tom Waits en Elvis Costello werd hij gevraagd om wat gitaarstukken op te nemen met The Black Keys, Robert Plant, Alison Krauss, Foetus, Elton John en Marianne Faithfull om maar enkele bekende namen te noemen. De man is weergaloos in zijn gitaarspel en van alle markten thuis. Dit laat hij ook horen op zijn album “Your Turn” waar hij met “Lies My Body Told Me” direct laat weten waar Tom Waits de mosterd haalt. Het nummer kent dezelfde sfeer als Waits periode van “Frankies Wild Years” tot “Mule Variations”. Ceramic Dog is Ribot's meest wilde band. Dit herhaalt hij in “Mr. Pants Goes To Hollywood”, waar hij de herkenbare drumsound gebruikt.

Live is deze band met bassist Shahzad Ismaily (o.a. Yoko Ono Band) op bas en Ches Smith (o.a. Xiu Xiu) op drums – een voltreffer die je hart, je buik en je benen met scherp raakt. Hoewel Smith voornamelijk op jazz albums speelt laat hij hier met Ribot, de grunge invloeden horen op “Your Turn” en “We Are The Professionals” of het meer jazzy “Take 5”. Het oosterse tintje verwerkt Ribot in de powersong “Masters of the Internet” . Het geeft de diversiteit van deze band weer. Maar alles gaat gepaard met snerpende gitaarsolos. Het reggae lickje in de popsong “Ain’t Gonna Let Them Turn Us Down” brengt even een luchtig momentje waarna Marc met “Bread And Roses” de draad weer oppakt. Daar waar Neil Young en Tom Waits eindigen, is Ribot de verbindende factor. Hij brengt deze werelden naadloos samen. Dit zowel op plaat als live. Het is een lust voor de gitaarliefhebber die van een experimentje niet vies is.

Ceramic Dog staat woensdag 27 mei in Paradox te Tilburg en donderdag 28 mei in het Bim Huis te Amsterdam