2014-06-03 07:00:00 • 5 min lezen

Margriet Sjoerdsma - Tribute to Eva Cassidy

Margriet Sjoersma – Tribute to Eva Cassidy Label: indie Eindoordeel: 7,5 Afgelopen jaar stond Margriet Sjoerdsma glorieus op het North Sea Jazz festival. Nu heeft ze haar jazz, folk en singers songwriters talent ingezet als eerbetoon aan Eva Cassidy.

Cassidy werd voor bekend door een versie van het nummer “(Somewhere) Over The Rainbow”. Dit nummer van Judy Garland uit de Wizard of Oz, is een filmklassieker en enige hit van Garland. Het nummer bestormde de hitlijsten 2 jaar na het overlijden van Eva Cassidy, nadat dit op een tape bij de BBC2 terecht kwam. Hierdoor werden de albums opnieuw onder de aandacht gebracht.

De kleine muzikale versies van vele hits en dus covers, kregen mooie versies die doen denken aan de guilty preasures versies van DDWD. Juist de wijze waarop ze vertolkt zijn was de kracht van Eva Cassidy dat Margriet Sjoerdsma hier de aandacht voor vraagt. Door de looks van Margriet en de wijze van performance doet denken aan Eva. Hierdoor is deze tribute geslaagd. De keus van nummers zijn van diverse albums van Cassidy, maar dat waren al covers. “Time After Time” (The Hooters/Cindy Lauper), “People Get Ready” (Curtis Mayfield) en “Fields of Gold” (Sting) zijn al mooie nummers van oorsprong. Of deze covers nu een meerwaarde kent is te betwisten, maar de nadruk ligt bij dit album om zowel de prachtige vertolking van deze liedjes van Cassidy te herdenken. Daar is Margriet goed in geslaagd.

Misschien is het een opstapje om een vervolg van dit genre in de covers te maken door nog niet opgenomen covers te verwerken in de sfeer van Eva Cassidy. Dan zou de tribute/ ter ere van Cassidy een mooi vervolg kennen.

Margriet Sjoerdsma is in Nederland te zien op diverse podia waaronder 2 juli op het Noordziejazz festival te Rotterdam en 6 juli in de Tolhuistuin te Amsterdam