Maria McKee - La Vita Nuova

Label : Fire Records

2020-03-19 07:00:00 • 3 min lezen

Singer-songwriter
9

Maria McKee - La Vita Nuova

Na een afwezigheid van maar liefst 13 jaar is de Amerikaanse singer/songwriter Maria McKee terug met een nieuw album. Ze kreeg bekendheid met haar band Lone Justice maar boekte toch vooral successen met ‘Show Me Heaven’ (Days Of Thunder) en ‘If Love Is A Red Dress’ (Pulp Fiction). Solo bracht ze nog een aantal albums uit maar sinds 2007 was het stil. Haar nieuwe album La Vita Nuova is dan ook oprecht een verrassing.

Zelfreflectie
La Vita Nuova is een directe verwijzing naar Dante’s ‘La Vita Nuova’, een dichtenbundel die de Italiaanse dichter schreef voor zijn liefde Beatrice. De dramatiek en nostalgie is meteen voelbaar als we de prachtige opener ‘Effyigy Of Salt’ horen waarbij Maria ons meeneemt in een stukgelopen relatie. Maria hanteert op dit album een bijzondere zangstijl; enerzijds zingt te uiteraard maar anderzijds krijg je het idee naar een literair gedicht te luisteren. In 2017 besefte de singer/songwriter dat ze halverwege haar leven was, kinderloos en dat haar huwelijk eigenlijk alleen nog maar platonisch was. Verder leed haar moeder ook nog aan vergaande dementie. Het gevolg was een onuitputtelijke inspiratie en een drang om liedjes te gaan schrijven. Resultaat is dit werkelijk adembenemende album dat zo nu en dan erg persoonlijk wordt.

Dramatiek en gevoelig
De nummers op dit album zijn vaak orkestraal vormgegeven ondanks het wat minimalistische instrumentarium. Luister maar eens naar nummers als ‘I Never Asked’, ‘Courage’ en ‘Let Me Forget’ die vooral vormgegeven worden door piano, strijkers en wat subtiele percussie. Soms is het Maria die zichzelf op piano begeleidt zoals het dramatische ‘I Should Have Looked Away’. Met ‘Ceann Bró’, gebaseerd op relatie tussen Maud Gonne en Yeats neemt Maria ons mee naar een stukje historie en ‘Right Down To The Heart Of Londen’ is een ode aan de woonplaats van de van oorsprong Amerikaanse. Door haar stemgebruik, de hoge registers en alle dramatiek doet de sound van de ze plaat zo nu en dan denken aan namen als Kate Bush of Tori Amos. ‘Weatherspace’ is hier waarschijnlijk het beste voorbeeld van en kruipt echt onder je huid. Meest indrukwekkende nummer is waarschijnlijk ‘Just To Want To Know If You’re Alright’, waar ze in een soort van mini Rockopera het gesprek aan gaat met haar overleden (half)broer Bryan MacLean. (“just want to know that you're alright / You're no longer coming through / Can you please send me a sign / I live alone and very quiet / I want nothing more of you / But just to know that you're alright”)

La Vita Nuova is een adembenemend mooi album geworden, maar voordat je tot dat oordeel komt heeft deze plaat wel wat luisterbeurten nodig. De nummers staan werkelijk bol van dramatiek, emotie en passie en zijn soms erg persoonlijk maar het totale plaatje klopt perfect. Het album is puur, oprecht en de composities zijn ondanks het soms sobere instrumentarium rijk gearrangeerd. Een prachtplaat. Veel luisterplezier.

Singer-songwriter