2015-12-10 07:00:00 • 4 min lezen

Maria Mena - Growing Pains

Label : Sony Music Eindoordeel : 8,5

Tussen al het marketinggeweld dat de nieuwe releases van Coldplay en Adèle met zich meebrachten is het best mogelijk dat we een zeer interessant album over het hoofd zien; het nieuwe album Growing Pains van de Noorse Maria Mena.

Een persoonlijkheid die lastig te doorgronden is Inmiddels kennen we Maria Mena al de nodige jaren. ‘All This Time’ uit 2008 was haar grootste hit maar ook een nummer als ‘Just Hold Me’ deed het goed. Net zoals haar andere albums is dit achtste album wederom erg persoonlijk. Privé heeft ze het niet altijd makkelijk gehad; toen ze negen was gingen haar ouders scheiden en ze hoorde later dat ze naast Maria nog een naam had gekregen; Viktoria, de naam van haar overgrootmoeder. Ze heeft depressies overwonnen, kende periodes van eetstoornissen en na het uitbrengen van het album Cause And Affect uit 2008 een zogenaamd writersblock. Kortom, een geest die lastig te doorgronden is maar eveneens iemand die in staat is prachtige nummers te schrijven met een soms zeer persoonlijke noot. Growing Pains is hier geen uitzondering op en het verteld eigenlijk het verhaal van Maria voor, tijdens en na haar eigen scheiding.

Het album vertelt het verhaal van haar recente scheiding Op Growing Pains vertelt Maria Mena in haar eigen woorden eigenlijk het verhaal dat je leven compleet op zijn kop staat als je besluit te vertrekken uit het leven van diegene waarmee je dacht samen oud te worden. Kende het vorige album nog wat uitstapjes naar urban en elektronische muziek (luister naar de single ‘Fuck You’), met Growing Pains pakt Maria terug naar het recept wat we van haar kennen; prachtige ballads, soms verhalend en vooral persoonlijk. Ze zingt over haar boosheid, de schaamte, hoe haar omgeving reageert, de verhalen van anderen over jou, het huilen, de wanhoop en het ellendige gevoel. Kortom, de complete gifbeker. In ‘I Don’t Wanna See You With Her’ schrijft ze over het gevoel dat we allemaal kennen; je ex heeft een nieuwe partner gevonden. Ze zingt in een prachtige ballad hierover: “They Say You Have A New Love, I Don’t Wanna See Her Face, Resting In Your Embrace, Feet Standing In My Place”.

Prachtige persoonlijke nummers Zo neemt Maria Mena je eigenlijk op een muzikale wijze mee door het proces van het uit elkaar gaan. Toch is niet alles droevig en somber. ‘Good And Bad’ is eigenlijk een best vrolijk nummer waarbij ze duidelijk aangeeft dat elk verhaal twee kanten heeft waarmee ze waarschijnlijk gelijk heeft. Op ‘Not Sober’ klinkt ze waarschijnlijk het meest breekbaar en je hoort de emotie en haar gevoel in haar fragiele stem. Op ‘Where I Come From’ hoor je in de meest ultieme vorm wat Maria Mena tot in de perfectie beheerst; een prachtige pianoballad waar de stem van Maria tot haar volste recht komt. Na het lekker vlotte ‘You Deserve Better’ wordt het album afgesloten met de titelsong. Ook ‘Growing Pains’ is een mooie pianoballad waar Maria nog één keer terugkijkt op deze moeilijke periode waarover ze zingt: “But I’ve Learned That I Am Strong”.

Eindoordeel Maria Mena beschikt als geen ander de gave om emotie en gevoel om te zetten in prachtige muziek. Growing Pains is daar een schoolvoorbeeld van. Elf bijzonder smaakvolle tracks waarvoor ze zelf alle teksten schreef en waarop nogmaals duidelijk wordt dat ze over een prachtige stem beschikt. Kortom, ze heeft geen marketingmachine nodig maar verdient absoluut een aantal luisterbeurten. Veel luisterplezier!

Maria Mena live: 15 en 16 maart in Paradiso, Amsterdam