2014-09-27 07:00:00 • 12 min lezen

Marianne Faithfull - Give My Love To London

Marianne Faithfull – Give My Love To London Label: PIAS Eindoordeel: 8,5

Marianne Faithfull hoort bij de mooie verhalen van de muziek. De verhalen hoe een leven kan lopen. De ups en downs die ze deelt met de wereld en de wereld leeft mee. Haar muziek carrière begint half jaren zestig, toen ze als getrouwde moeder en verslaafd verliefd werd op de toen jonge Rolling Stones zanger Mick Jagger. Ze nam het nummer “As Tears Go By” op zo’n manier op dat iedereen al medelijden met haar kreeg. De prachtige stem, verdronken in drank en rook dat de drama in haar stem weerklonk.

Haar stem is nog steeds herkenbaar en broos. Op “Sparrows Will Sing” (geschreven door Roger Waters) komt de snik terug en “True Lies” komt de welgemeende tekst tot zijn recht door de gebroken stem. Het hoesje geeft aan dat ze nog steeds rookt en ziet ze er als bijna 70tiger er nog goed uit. Inmiddels is ze een vrouw die door de jaren heen een haat liefde verhouding met de muziek heeft gehad. Ze bracht ieder decennium wel enkele albums uit, die ook zeker de moeite waard zijn. Deed een tour en dat was het over het algemeen. “Broken English” is een juweeltje, met de hit The Ballad of Lucy Jordan” en met enige verrassing verscheen ze op het Metallica nummer “The Memory Remains”.

Het titelnummer “Give My Love To London” zegt voldoende waar haar hart ligt. De kennis van de stad en nu terugkijkend op haar leven brengt haar tot het prachtige “Late Victorian Holocaust” en de Bryan Ferry cover “The Price of Love”. De namen die op dit album een bijdrage leveren zijn Brian Eno, The Bad Seeds en Nick Cave. Om het album een 2014 tintje te geven, staat er een vrolijk nummer “Falling Black” op, geschreven door Anna Calvi. Het past prima bij de drama stem van Faith full. Wanneer ze eenmaal met een album komt, is het ook een prachtig album.

Ze staat met haar 50 anniversary tour op 23 november in Carre te Amsterdam. it’s a once in a lifetime experience!