Marike Jager terug met haar nieuwe album Hey Are You OK

Label : V2 Records

2019-09-11 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
7,5

Marike Jager - Hey Are You OK

Het eerste album in vijf jaar van de Nederlandse singer/songwriter Marike Jager is een feit. Na het in 2014 uitgekomen Silent Song is het op muzikaal gebied relatief stil geweest maar nu is de uit Leusden afkomstige Marike terug met Hey Are You OK.

Nieuwe koers
Op dit nieuwe album vaart ze een nieuwe koers; meer indiepop met een breed muzikaal en eigentijds in plaats van het traditionele singer/songwriter. Geïnspireerd op muziek waar ze zelf naar luistert en met behulp van producer Paul Willemsen (o.a. Michelle David) maken we kennis met een nieuwe Marike. Twaalf songs die voor een energiek album zorgen waarbij de beats vrij spel krijgen maar waar ze ook moeiteloos strijkers in de arrangementen weet in te passen.

Kop en staart
De twaalf nummers zorgen voor een aangename vibe. ‘Lucky’ kan nog als een hernieuwde kennismaking gezien worden maar nummers als ‘Marakaka’ en de titelsong zijn lekker eigenzinnig. Stukken tekst worden herhaald alsof Marike een eigen taal heeft uitgevonden en ‘Hey Are You Ok’ is een smeltkroes van elektronica, beats, samples en dat op een springerig tempo. Het ongeveer zes minuten durende ‘Under The Trees’ vormt halverwege het album een kleine drie minuten voor een rustpunt om daarna toch weer te ontbranden met een uiterst catchy refrein. ‘The Burning Sun’ is een verrassing met leuke klank- en woordspelingen, ‘San Diego’ heeft wat van de West Coast sound en op ‘The Seeker’ wordt er een wat onheilspellend rauw randje toegevoegd. Verder zijn de kop en de staart van Hey Are You OK totaal verschillend; opener ‘Another River’ krijgt door de onderliggende beat en de strijkers een wat dreigend karakter terwijl de korte afsluiter ‘Watch The Fish’ veel meer Folk-invloeden kent.

Hey Are You OK heeft een kop en een staart meegekregen en de overige tien nummers zijn een meer dan aangename mix van indiepop waarmee Marike zich misschien opnieuw in gevonden heeft. Ze is in ieder geval een nieuwe weg ingeslagen en deze richting bevalt prima. Veel luisterplezier.

Marike Jager live:
17 oktober - Hedon, Zwolle
18 oktober - De Spot, Middelburg