2016-10-22 07:00:00 • 12 min lezen

Marillion - FEAR

Marillion – FEAR Label: EarMusic/ V2 Eindoordeel: 8

De band Marillion is een begrip en kent nog steeds een grote schare fans hier in Nederland. De progressieve rockact is vernoemd naar het boek The SIlmarillion van Tolkien en werd in de jaren 80 enorm populair. Met Fish als zanger, die door de zijn gezichtsbeschilderingen en tenues het boegbeeld werd voor de band, werd in die tijd vergeleken met de begin periode van Genesis. Keyleigh werd een grote hit en in 1988 vervangt Steve Hogart de karakteristieke zanger. Sindsdien kent Marillion een vaste bezetting en is “Fuck Everyone And Run” hun 18de album en hun eerste sinds 2012. Met “FEAR” weet de band een album met 5 songs te brengen. Aangezien ze de songs splitsen in delen zijn het uiteindelijk 16 (sub)titels. Marillion is het stadium van lovesongs ver voorbij en richt zich op de wereld. Zo wordt er met het “El Dorado” een beeld geschetst waarmee vluchtelingen naar de westerse wereld komen om het geluk te zoeken. Vanuit het rustige “Long Shadowed Sun”, naar het “Golden” westen en het “Demolisched Lives” dat men kent wanneer de vluchtlingen voor de (Britste) deur staan. Vol “FEAR” wachten beide partijen van het Kanaal wat er gebeuren gaat, om te eindigen met de gekheid van de “Grandchilderen of Apes”. Het is een “Living In Fear” dat hierop volgt. De angst van bewapening of het loslaten hiervan. “The Leavers” is wederom een song verdeeld in 5 parten. Hier staat de band zelf centraal. De muziek, de fans ( The Remainers) de zoektocht naar succes binnen de muziek, het afkicken van de aandacht van de tours etc. Of is het een metafoor voor de vluchtelingen die op zoek gaan naar medestanders om de overtocht te maken tot men gezamenlijk op de plek van bestemming is. Met “White Paper” kijkt men terug op de tijd en probeert men dat in te kleuren. “The New Kings” is dan de terugblik en overgave naar de nieuwe generatie. De treurnis van hebzucht en valse informatie dat we zien bij de graaiers in de maatschappij. Die in hun hoge torens “A Scary Sky” zien aankomen om vervolgens met de buit te vluchten. Kortom geeft men aan dat er geen vertrouwen meer is in de mensheid, de banken- en dienstverlening die voorheen voor het welzijn van de mens is ingevoerd. Door hen is iedereen op de vlucht geslagen en het wapengekletter is gefinancierd door… Het is tijd om te gaan met “Tommorrow’s New Country”. Of dit nu het teken is om een punt achter Marillion te zetten, is nog de vraag of dat de heren de angst hebben om ziek te worden/zijn of het niet meer aan kunnen. Het is helder dat men zegt: “It’s better to Leave us alone, we really can’t stay”.

Marillion is te zien in Nederland en wel op 6 en 7 december in TivoliVredenburg te Utrecht