Marina Allen - Candlepower

Label : Fire Records

2021-06-07 07:00:00 • 2 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8

Marina Allen - Candlepower

Eindelijk is daar het debuut Candlepower van de Amerikaanse singer/songwriter Marina Allen. Met de 7 nummers die dit “minialbum” vormen is daar eindelijk het moment gekomen om nader kennis te maken nadat de single ‘’Oh Louise’ enige tijd geleden al de ether in was geslingerd.

Complexe melodielijnen
De uit Los Angeles afkomstige Marina Allen steekt niet onder stoelen of banken haar inspiratie op te doen uit muziek van Joni Mitchell. In de VS wordt ze al vergeleken met grote namen zoals Karen Carptener en in mindere mate Kate Bush. De al eerder genoemde single ‘Oh Louise’ is de opener en meteen wordt duidelijk dat we hier niet met een recht-toe-recht-aan singer/songwriter te maken hebben. De verrassende en complexe melodielijn wordt door Marina met haar stem gedragen en het instrumentarium, inclusief de saxofoon, is perfect in balans. Bij ‘Belong There’ bewijst ze nogmaals niet voor de makkelijkste weg te kiezen en dit ietwat psychedelische nummer met mooie percussie heeft misschien wat gewenning nodig.

‘Spoken Lyric’
Met ‘Sleeper Train’ is daar ineens weer die kristalheldere stem die door akoestische gitaar begeleid wordt en na ruim een minuut wordt het nummer nog warmer door bijval van drums, elektrische gitaar en een aangename tweede stem. Een nummer dat zo maar op een B-kant zou kunnen staan van een band uit de jaren ’70. De deels ‘spoken lyric’ ‘Believer’ is op zijn minst verrassend en voor mij het hoogtepunt van het album. Met het Folkachtige ‘Original Goodness’ keert ze weer terug naar de basis; een mooi “stripped-down” liedje waar ze nogmaals bewijst wat voor een uitzonderlijke stem ze beschikt.  De afsluiter is er één met een deja-vu gevoel naar de jaren ’60; de pianoklanken die Marina ondersteunen op het amper twee minuten durende ‘Reunion’ zorgen voor een zeer intieme sfeer.

Het enige punt van kritiek op Candlepower is dat het nog geen twintig minuten duurt. Marina legt de lat erg hoog voor een vervolg want dit debuut dat ergens in het midden houdt tussen een verlengde EP en een minialbum smaakt absoluut naar meer. Ze schrijft prachtige, intieme liedjes en ze heeft een bijzonder mooie en aansprekende stem. Er lijkt weer een pareltje gevonden te zijn bij het Britse Fire-label. Veel lusterplezier.

Folk / Singer-songwriter