Mariana Semkina - Sleepwalking

Label : Kscope Records

2020-02-19 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Melodic Rock / Rock
8,5

Mariana Semkina - Sleepwalking

De naam Mariana Semkina kennen we natuurlijk als zangeres van het Russische Progrockduo Iamthemorning. Met pianist Gleb Kolvadinr maakte ze vier albums en bouwde ze toch al een indrukwekkende carrière op. Met Sleepwalking dat deze week uit kwam is daar het solodebuut van deze zangeres met ongekende vocale mogelijkheden.

Bijzonder instrumentarium
Zonder Iamthemorning partner Gleb Kolyadinr op piano opent ze met het prachtige ‘Dark Matter’, een nummer dat eigenlijk best illustratief is voor dit solodebuut van deze uit Sint Petersburg afkomstige zangeres. Maar dat gemis op de piano wordt ruimschoots gecompenseerd door de muzikanten die ze voor Sleepwalking om zich heen heeft verzameld. Want in het spoor van de opener zijn nummers als ‘Am I Sleeping O Am I Dead’ en ‘Skin’ stuk voor stuk pareltjes op eenzame hoogte. Door het bijzondere instrumentarium zoals klavecimbel, harp, vibrafoon maar ook gitaren en percussie krijgt het album een wat Neoklassieke inslag mee waarbij Mariana constant een bepaalde spanningsboog weet vast te houden

Kate Bush
Toch zijn er best nog paralellen te trekken met Iamthemorning zoals bij het vrijwel akoestische ‘Ars Longa Vita Brevis’ dat door de strijkers dat melancholische, ietwat donkere gevoel mee krijgt. Verder is het mooi dat Mariana binnen dat subtiele instrumentarium juist de contrasten op zoekt. Zo vormt het fragiele en innemende ‘Lost At Sea’ de prachtige tegenpool van het wat bombastische ‘Turn Back Time’. Al vaker is de vergelijking getrokken met Kate Bush, de verhalenvertelster pur sang die ook over ongekende mogelijkheden beschikte met haar stem. En ook nu vallen we zo nu en dan weer van de ene in de andere verbazing zoals bij het prachtige en donkere ‘Everything Burns’. Ook de afsluiter ‘Still Life’ is van ongekende schoonheid; Mariana die op piano wordt begeleid door Jordan Rudess en voor een eenvoudig maar doeltreffend en gevoelig slotakkoord zorgt.

Met Sleepwalking bewijst Mariana Semkina dat ze ook solo een prachtig, sfeervol album kan afleveren dat zowel muzikaal als tekstueel meer dan interessant te noemen is. Verder is ze omringd door een aantal klasbakken van sessiemuzikanten waardoor het album een soort pop-meets-classical karakter meekrijgt in een sprookjesachtige setting. Veel luisterplezier.

Folk / Melodic Rock / Rock