2014-10-08 07:00:00 • 11 min lezen

Mark Blomsteel - Crank It

Label : Treasure Isle Recorders / Coast To Coast Eindoordeel : 7

Je droom volgen. The American Dream. Doen wat je hart je ingeeft. Spreuken en Delfsblauwe tegeltjes die van toepassing zijn op de geboren Rotterdammer Mark Blomsteel die afgelopen week zijn tweede cd uitbracht onder de titel Crank It.

Country uit Rotterdam De meeste country-sterren komen uit Amerika zelf en maken in dat grote land of de reis naar Nahsville, TN óf naar Texas om hun droom uit te laten komen. Wereldreiziger en Rotterdammer Mark Blomsteel besloot enkele jaren geleden ook de oversteek te maken naar Nashville, Tennessee. Sinds 2010 heeft oud Beach-Boys producer en manager Fred Vail deze sympathieke Rotterdam onder zijn hoede genomen en onder zijn bezielende leiding bracht Blomsteel in 2012 zijn debuut uit. De afgelopen jaren is er gewerkt aan een nieuw album en in samenwerking met wederom Vail brengt Blomsteel nu zijn tweede country-pop album uit.

Cover van Matchbox 20 Het album bevat twaalf nummers die zich het beste laten omschrijven als country-pop. Het is geen echte doorgewinterde country zoals we dat van Willy Nelson kennen maar het ligt meer in de lijn van de stijl van Garth Brooks en Lady Antebellum. Betekent dus waarschijnlijk ook dat deze stijl je wel of niet bevalt. Het album bevat een aantal uptempo nummers zoals titeltrack ‘Crank It’, ‘She Laughs Like That’, ‘Barbed Wire’ en She’s So Mean. Laatstgenoemde is een cover van Matchbox 20 en het is lastig om die superstrakke, catchy versie te overtreffen. Blomsteel probeert het wel en de luisteraar moet verder maar oordelen. Natuurlijk horen we regelmatig een banjo, de Steel Guitar en een mandoline, allemaal ingrediënten die toch wel typerend zijn voor het country-geluid.

Blomsteel komt goed tot zijn recht bij vooral het rustigere werk Op dit album wordt Blomsteel bijgestaan door niet de minste. Chris Leuzinger (Garth Brooks), Jimmy Lee Sloas (Keith Urban) en Tony Harrell (Kenny Rogers) zijn een greep van de mensen die hun medewerking verleenden. Nummers als ‘Different Just The Same’, ‘Talk Me Down’, ‘Love Awaits’ zouden ook door Garth Brooks uitgebracht kunnen worden; over het algemeen lekker in het gehoor liggende nummers met mooie zanglijnen. Natuurlijk mogen ballads niet ontbreken. Blomsteel beschikt over een prettige stem, die door sommigen vergeleken wordt met die van James Taylor. Hierdoor komen de wat rustigere tracks als ‘Someone, Somewhere Tonight’ en ‘Endless Summer Nights’ prima tot hun recht. Ook de bijdrage van Tania Hancherhoff mogen we niet onderschatten. Op een groot aantal nummers zorgt zij voor de tweede stem en dat voegt absoluut iets positiefs toe.

Eindoordeel Het album zit muzikaal goed in elkaar en bevat een aantal aardige tracks. Blomsteel's muziek laat zich het beste omschrijven als country-pop en het is de vraag of Blomsteel het in het country-gekke Amerika gaat redden. Evengoed kunnen we in Nederland best trots zijn want na Ilse deLange hebben we de volgende Nederlandse avonturier die het (wellicht) gaat maken, De Dutch Country Music Association (DCMA) heeft Blomsteel in ieder geval omarmd want hij is dit jaar genomineerd in drie categorieën. Veel luisterplezier.