2015-02-13 07:00:00 • 6 min lezen

Mark Ronson - Uptown Special

Label: Columbia Eindoordeel: 8,5

Mark Ronson is een druk baasje. Producer, muzikant, DJ en oprichter van het platenlabel Allido Records. Inmiddels is hij een gevierd producent in de hedendaagse muziekwereld en bracht onlangs zijn vierde album uit onder de alleszeggende titel Uptown Special.

Samenwerking met grootheden De afgelopen jaren bracht hij diverse albums uit maar vergaarde vooral beroemdheid door de door hem geproduceerde versie van ‘Oh My God’, gezongen door Lilly Allen en vervolgens ‘Valerie’ in de uitvoering van Amy Winehouse. Daarnaast heeft hij namen als Duran Duran, Kaiser Chiefs en Christina Aguilera op zijn palmares als producer staan. Als we willen kunnen we de lijst gaat nog langer maken. Op zijn laatste plaat was het vooral terugpakken naar elektro en hiphop, terwijl Uptown Special veel meer de richting van de funk, de R&B en soul in slaat. Zelf geeft hij aan dat het terugkijken is naar de muzikale periode die eigenlijk het meest belangrijk voor hem was. En dan komen we uit op muziek van Earth Wind & Fire, Chaka Kahn, Stevie Wonder en anderen. Die stijlen en die invloeden zijn wel heel erg voelbaar op Uptown Special.

Funk, soul en R&B Het album ademt werkelijk soul, funk en R&B uit en alles is dansbaar zo niet erg dansbaar. De in december uitgekomen single ‘Uptown Funk’ was hier al een voorbode voor. Ronson trapt af met ‘Uptown’s First Finale’ waar Stevie Wonder en Andrew Wyatt op te horen zijn. Met zijn anderhalve minuut wat aan de magere kant. Vooral de mondharmonica is kenmerkend en typerend voor het geluid van Stevie Wonder. Overigens horen we de invloed van Wonder nog vaker terug op dit album want ook bij ‘Crack In The Pearl’ is dat kenmerkende geluid van dit fenomeen ook weer alom aanwezig. Wyatt is ook weer te horen op ‘Heavy and ‘Rolling’, een prima dansbaar nummer, zonder elementen al te dik aan te zetten.

Ferry Maat Soulshow Funky wordt het pas echt bij ‘Feel Right’, ft. Mystikal. Ronson weet van deze track een dampende funky soulswinger te maken die aan James Brown in zijn beste tijden doet terugdenken. In de tijd van Ferry Maat’s Soulshow zou dit nummer de absolute weekopener kunnen zijn. Die funk vinden we natuurlijk ook terug op de hit en floorfiller ‘Uptown Funk’ waarbij we de inmiddels tot wereldster gebombardeerde Bruno Mars horen. Iets minder funky en neigend naar disco is ‘Daffodils’ waarbij vooral de vette bas en synths het nummer een heerlijke bite geven. Uitschieter en vreemde eend in de bijt op dit album is misschien ‘Summer Breaking’, een lekker laid back nummer dat je doet denken aan de glorietijden van Santana.

Eindoordeel Is Uptown Special nu een geweldig goed Mark Ronson album of is het eigenlijk een steengoed verzamelalbum? De waarheid zal ergens in het midden liggen. Door het aantreden en bijdrages van al die sterren heb je niet altijd het gevoel naar een consistent geheel te luisteren, maar naar een verzamelaar. Aan de andere kant zijn de nummers wel heel erg lekker funky, swingend en pakken ze terug naar vervlogen tijden. Op naar de glitterballen aan het plafond en de lichtgevende dansvloeren. Een aanrader. Veel luisterplezier.