Make Way For Love, het nieuwe album vol hartzeer van Marlon Williams

2018-02-22 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Marlon Williams - Make Way For Love

Het nieuwe album van Marlon Williams is uit. Make Way For Love is de titel van het tweede album van deze in Australië woonachtige Nieuw Zeelandse singer/songwriter met misschien wel één van de meest authentieke stemgeluiden van deze tijd.

Label : Dead Oceans

Roy Orbison en Elvis Presley
Het is nagenoeg onmogelijk om geen paralellen te trekken met bijvoorbeeld een naam als Roy Orbison bij het luisteren van dit prachtige en weemoedige tweede album. Opener ‘Come To Me’ is meteen een schot on de roos; dit heerlijk melodramatische en met strijkers omgeven nummer vertelt het verhaal van die leegte die iedereen kent na een verbroken relatie. Na het wat vlottere ‘What’s Chasing You’, een nummer dat ook weer die “touch” uit vervlogen tijden heeft, is daar de ballad ‘Beautiful Dress’, een nummer die deze recensent doet denken aan de rustigere nummers die Elvis ooit uitbracht en absoluut tot één van de beste nummers van het album behoort. Het album kent eigenlijk maar twee nummers die uptempo zijn, waarvan ‘Party Boy’ het verhaal verteld van die typische jongen die het feestje aan de gang kan krijgen. Ook ‘I Know A Jeweller’ is lekker vlot en kent die typische country-invloeden maar is net is iets subtieler en met een beetje fantasie past dit nummer in een spaghettiwestern van Ennio Morricone.

Gepassioneerd en ultiem hartzeer
We kunnen dan ook niet anders vaststellen dat Make Way For Love een boeiend album is geworden, dat doordrenkt is met liefdesverdriet. Meest bijzonder nummer is dan ook ‘Nobody Gets What They Want Anymore’, waar we Aldous (Hannah) Harding horen; de ex-vriendin van Williams waarmee hij een jarenlange relatie had. Saillant detail is dat dit duet afgelopen december is opgenomen, kort na de breuk waarmee we dit album met recht een ‘Break-Up’-album kunnen noemen. Alle elf tracks zijn door Williams zelf geschreven en ook nu zijn er weer een diversiteit aan gastmuzikanten te horen op bas, drums, mandoline en viool. Meest ultieme track over zijn hartzeer is waarschijnlijk het gepassioneerde ‘Can I Call You’ (“let her find her way to you, I can't be sure if she ever will”). Williams sluit het album af met het de Doo-wop titelsong waarbij het heerlijke gitaargeluid uit vervlogen tijden als belangrijkste kenmerk.

Make Way For Love is de ijzersterke opvolger van zijn titelloze debuut. De elf tracks zijn doordrenkt van melancholie en met recht zinnenprikkelend. De combinatie van folk, singer/songwriter, Alt country en pop wordt op een unieke wijze door Williams op plaat gezet waarmee het talent van deze Nieuw Zeelandse troubadour nog maar eens wordt onderstreept. Hoe vaker je het album luistert, hoe meer het aan glans wint. Het is nog vroeg in het jaar maar dit is er nu al ééntje voor het jaarlijstje. Veel luisterplezier.

Marlon Williams live:
13 april, Paradiso, Amsterdam
28 april, Ekko, Utrecht