2016-02-21 07:00:00 • 4 min lezen

Marlon Williams - Marlon Williams

Label : Dead Oceans / Konkurrent Eindoordeel : 7

Marlon Williams is een singer/songwriter uit het verre Nieuw Zeeland en is op dit moment nog een redelijk onbekende. In het land van de Maori’s heeft deze country/folk artiest met zijn James Dean uiterlijk al de bijnaam Maori Elvis meegekregen en is hij dé rising star. Dit weekend kwam zijn debuut ook in Europa uit.

Een titelloos debuutalbum In een interview geeft Williams al aan dat wat hem betreft geen natuurlijke grenzen zijn voor country-music waarmee hij wil aangeven dat deze muziekstijl verder reikt dan het Noord-Amerikaanse continent. Hij groeide op in Lyttelton nabij Christchurch en groeide op in een gezin waar veel muziek werd geluisterd. Aangezien Melbourne, Australië, een levendige muziekscene kent heeft hij ook daar nog enkele jaren gewoond. De aardbeving in Christchurch was voor hem mede de aanleiding om even te verkassen. Na enkele muzikale avonturen en samenwerkingsverbanden is het nu tijd om solo verder te gaan. Zijn titelloze debuutalbum kent negen nummers die vooral origineel en fris klinken. Opener ‘Hello Miss Lonesome’ is vanaf de eerste noot een openbaring; een superstrak uptempo country/folk nummer dat een voorbode is voor meer moois. Het rustige, melancholiek sombere ‘Dark Child’ wordt lekker donker weggezet, Het nummer is goed opgebouwd met een door gitaren interessant gemaakt middengedeelte. Het akoestische ‘Lonely Side Of Her’ is een typisch rustig folknummer.

Ook een mooie cover van Bob Carpenter Niet alle nummers zijn van zijn hand. Zo is er de tranentrekkende cover ‘I’m Lost Without You’, compleet met een strijkersensemble en de ballad ‘Silent Passage’, oorspronkelijk uitgevoerd door de Canadees Bob Carpenter. Compleet met pedal-steel weet Williams deze cover smaakvol naar zijn hand te zetten. ‘Strange Things’ is een lekker folk-noir nummer ondersteund door violen, waaruit de veelzijdigheid van deze talentvolle singer/songwriter maar weer blijkt. Op ‘When I Was A Young Girl’ laat Williams horen waartoe hij vocaal in staat is. Alleen met de akoestische gitaar is dit een zeer indringend nummer geworden ondanks dat je bij bepaalde uithalen en hoge noten het gevoel krijgt dat hij als het ware uit de bocht vliegt. Het album sluit af met de ‘Everyone’s Got Something To Say’, absoluut één van de hoogtepunten van dit debuut. Akoestisch uitgevoerd, soms meerstemmig is dit een folk ballad pur sang.

Eindoordeel Marlon Williams bewijst met dit titelloze debuut dat hij over een meer dan gemiddeld muzikaal talent beschikt. Het eigen werk is origineel te noemen en de covers worden zeer smaakvol door hem bewerkt. De plaat vormt één geheel hoewel elk nummer zijn eigen karakter heeft meegekregen. De muziek van deze singer/songwriter laat zich het best omschrijven als een passende combinatie van folk en country. Ver weg op de aardkloot werd zijn naam al genoemd en nu is het aan de rest van de wereld om kennis met dit album te maken. Veel luisterplezier.