Nieuw album Red Pill Blues van Maroon 5

Nieuw album Red Pill Blues van Maroon 5

2017-11-12 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock / Soul
8

Maroon 5 - Red Pill Blues

Na een afwezigheid van ruim drie jaar is Maroon 5 terug met een nieuw album én met een nieuw gezicht in de band, de multi-instrumentalist Sam Farrar. Red Pill Blues, met een regelrechte verwijzing naar de pil die Neo in de film de The Matrix moet nemen, is het zesde album van deze succesformatie uit Los Angeles.

Label : Interscope / Universal

We kennen allemaal het verhaal van Maroon 5, de band uit Los Angeles. In 2002 was daar ineens het album Songs About Jane met hits als ‘This Love’ en ‘She Will Be Loved’. De lekkere rockachtige sound met de wat hoge, iele stem van frontman Adam Levine bracht de band wereldweid succes. Daarna was alles wat de band uitbracht succesvol en herkennen we hits als ‘Misery’, ‘Daylight’ en ‘Moves Like Jagger’. Het laatste album echter, V, werd al gezien als een kleine muzikale koerswijziging en werd minder enthousiast ontvangen. Na V volgde een intensieve tour en had de band tijd (3 jaar) nodig om nieuw materiaal te schrijven. Vorig jaar werden al twee singles gereleased (‘Don’t Wanna Know’ en ‘Cold’) maar nu is er dat volwaardige album Red Pill Blues waar toch wel naar uitgekeken werd.

Groot aantal samenwerkingsverbanden
De band laat horen een iets andere richting te hebben gekozen waarbij het nog steeds wel de eigen identiteit weet vast te houden. Bij de lancering van de hitsingle ‘What Lovers Do’ feat. SZA wordt dat meteen duidelijk. Iets meer elektronica, soul en R&B zijn de ingrediënten die zorgen voor een meer dan catchy, dansbaar nummer. De samenwerking met SZA is er overigens één van velen want op Red Pill Blues komen we meer andere artiesten tegen. Op maar liefst zes van de vijftien tracks horen we gastoptredens, een ongekend aantal op Maroon 5 albums. Zo horen we Julia Michaels op ‘Help Me Out’, een nummer waarbij frontman Adam Levine misschien nét één noot te hoog zit. Verder is daar het stemmige en ietwat rustige ‘Whiskey’ waar rapper A$AP Rocky een bijdrage levert en verder was natuurlijk het swingende ‘Don’t Wanna Know’ met Kendrick Lamar al vooruitgesneld.

De band toont lef met het bijna 12 minuten durende ‘Closure’
Met al die samenwerkingsverbanden is natuurlijk de vraag of Maroon 5, onder aanvoering van Adam Levine, het ook nog op eigen benen kan? Of is dat de dieperliggende bedoeling van de titel Red Pill Blues, afkomstig uit de film The Matrix, waar hoofdrolspeler Neo de keuze krijgt om een blauwe of rode pil te slikken?; het verschil om te ontwaken of alles te vergeten... Toch is Maroon 5 zonder gasten ook nog een topact. Het met R&B doorspekte ‘Wait’ is een topper en ook bij het gevoelige en sensuele ‘Lips On You’ weet de band de spreekwoordelijk juiste snaar te raken. ‘Denim Jacket’ komt waarschijnlijk dicht bij het geluid dat we herkennen uit de beginperiode van de band en bij ‘Closure’ durft de band écht uit te pakken en te verrassen; het nummer tikt de twaalf minuten aan en de laatste zeven hiervan bestaan uit een soort van jazzy jamsessie! Ook ‘Visions’, met soepele reggae-invloeden, klinkt wel erg aaibaar en de band sluit het album af met ‘Cold’ waarbij ze weer ondersteuning krijgen van Future. Naast de reguliere uitgave is er uiteraard ook een “deluxe” versie die een extra schijfje bevat met daarop zes tracks die opgenomen zijn tijdens een liveoptreden in Manchester waaronder ‘Moves Like Jagger’ en ‘This Love’.

Red Pill Blues is een album dat inderdaad een iets andere muzikale inslag kent dan de voorgaande albums. Net zoals andere bands heeft Maroon 5 zich doorontwikkeld zonder écht afbreuk te doen aan hun geluid. Het aantal samenwerkingsverbanden is misschien hoog te noemen maar dat is dan toch de enige kanttekening. Daarbij laat de live-cd die bij de deluxe versie ingesloten is niets aan de verbeelding over; Maroon 5 is ook live een topact! Veel luisterplezier.

Pop / Rock / Soul