Nieuw "ambient" album voor Amerikaanse harpiste Mary Lattimore

2018-07-06 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Instrumentaal / Klassiek
7,5

Marry Lattimore - Hundreds Of Days

Na het goed ontvangen album At The Dam (2016) is de Amerikaanse harpiste Mary Lattimore terug met haar nieuwe album Hundreds Of Days. Opgenomen binnen de eenzaamheid van Headlands Center Of Arts in California, brengt de Amerikaanse neemt de Amerikaanse ons op haar eigen, instrumentale, wijze mee op haar levenslessen en reizen.

Label : Ghostly International Records

Rondzwevende drones
Met dromerige synths op de achtergrond horen we de harpgeluiden de huiskamer instromen als de ruim 12 minuten durende opener ‘It Feels Like Floating’ begint. Het nummer wordt subtiel opgebouwd, blijft ingetogen en krijgt een wat ambient karakter door de loops, de stem zonder tekst en dat allemaal vervormd de synthesizers. Hierna krijgen we ‘Never Saw Him Again’, een nummer dat evengoed een indrukwekkende opbouw kent maar waarbij je het gevoel krijgt alsof er een drone rondzweeft. Het geheel creëert een wat etherisch gevoel, niet in de minste plaats door de flarden zang (zonder tekst) die door synths gemanipuleerd worden.

Flinterdunne scheidingslijn tussen piano en harp
Mary Lattimore verstaat de kunst om met melodieën, die ze met haar indrukwekkende 47 snaren tellende Healy Harp vorm geft, op haar eigen wijze verhalen en ervaringen te vertellen. Zo vormen we bij het melancholische ‘Baltic Birch’ een bepaald beeld als we weten dat de inspiratie voor dit nummer voortkomt uit een reis die Mary naar Litouwen maakte en constateerde dat de voorheen mooie badplaatsen nu desolaat waren. Tijdens het beluisteren van dit soms wat dromerige album begrijp je waarom ze inmiddels op de voorgrond is getreden en haar eigen muziek schrijft. Bij de afsluiter ‘On The Day You Saw The Dead Whale’ is de scheidslijn tussen piano en harp flinterdun en ook dit nummer klokt weer bijna tien minuten.

Het is niet voor iedereen toegankelijk want het gehele album is én instrumentaal én het heeft natuurlijk wat klassieks omdat de harp het meest prominente instrument is. Toch is het een bijzonder album want de Amerikaanse weet op een indrukwekkende wijze een eigen, ambientachtige sound te creëren. Veel luisterplezier.

Alternative / Instrumentaal / Klassiek