Mary Chapin Carpenter - The Dirt And The Stars

Label : Lament Light / Thirty Tigers

2020-08-07 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8,5

De inmiddels 62-jairge Amerikaanse singer/songwriter Mary Chapin Carpenter behoeft waarschijnlijk geen introductie. Ze maakt al een kleine drie decennia platen, scoorde vooral in de jaren ’90 hits en met vijf! Grammy’s achter haar naam en een imposante discografie wordt ze een meer dan gerespecteerd. Na Sometimes Just The Sky uit 2018 met bewerkingen van oud materiaal is ze terug met een album vol met nieuw materiaal, The Dirt And The Stars. Mary Chapin boekte haar grootste successen in de Countrymuziek (5 Grammy’s tussen 1992 en 1995) maar door de jaren heen heeft de Amerikaanse zich doorontwikkeld van de wat meer Country achtige stijl richting Folk en het singer/songwriter genre.

Prachtig melancholiek en troostend
Het album wordt geopend met het stemmige ‘Farther Along And Further In’; vanuit een akoestische setting wordt het nummer gaandeweg de vier minuten mooi uitgebouwd waarin Mary Chapin nog maar eens terug kijkt op haar leven dat geleidelijk toch is veranderd. Wat meteen opvalt is de perfecte balans tussen Mary Chapin als zangeres en de (top)muzikanten Duke Levine (Gitaar), Matt Rollings (piano/keys) en Jeremy Stacey (drums). Een nummer als ‘It’s Ok To Be Sad’ krijgt iets meer vaart en met ‘American Stooge’ neemt ze ons mee naar de huichelachtige praktijken en hypocrisie in relatie tot de politiek en de regering Trump. ‘Secret Keepers’ is lekker radiovriendelijk en roept herinneringen op aan haar hit ‘Passionate Kisses’ en misschien is een nummer als ‘Asking For A Friend’ wel het meest exemplarisch voor de muzikale fase waarin ze zich op dit moment bevindt; begeleidt door de piano horen we haar half fluisterend, half vertellend een prachtig melancholiek lied zingen over een verbroken relatie. ‘Everybody’s Got Somethng’ zit in dezelfde range alleen hier is het gevoel veel meer troostend en inlevend als we haar horen zingen: “I know you hurt, you hurt so bad / But a light comes shining to stitch and mend / One day you'll find you're you again / It takes some time“.

Haar ‘Martin’-gitaar
Inspiratie opdoen voor nieuwe muziek is voor Marie Chapin geen moeite; op haar boerderij in Virginia krijgen ideeën en melodieën vorm en niet voor de eerste keer reist ze voor de opnamen vervolgens af naar de Peter Gabriel’s Real World Studios in Bath, Engeland, waar de befaamde Ethan Jones voor de productie zorgt. Prachtig is de ballad ‘All Broken Hearts Break Different’ waarbij haar elegante stem als het ware danst op het resonerende geluid van de gitaar van Levine en ook ‘Old D-35’ is een klein meesterwerkje; ze blikt terug op al die momenten dat ze muziek aan het schrijven was en waarbij ze altijd haar “Martin”-gitaar gebruikte om die melodieën vorm te geven. Ook op dit nieuwe album wordt waarschijnlijk het beste bewaard voor het laatst; de ruim zeven minuten durende afsluiter ‘Between The Dirt And The Stars’ is met recht de titeltrack; een soft-rock track waarmee je de geur opsnuift uit de jaren ’70 en waarbij Levine’s gitaarsolo voor Mary Chapin een gevoel van vrijheid uit haar verleden oproept. Hier zorgt het voor kippenvel!

Goede wijn behoeft geen krans. Mary Chapin Carpenter is zo’n artiest waarvan je bijna zeker weet dat een album van hoge kwaliteit is, zowel qua compositie als qua instrumentarium. The Dirt And The Stars tikt bijna een uur speeltijd aan en het is prachtig om binnen die mooie liedjes over universele thema’s de absolute synergie te horen tussen de elegante, zachte stem en de muzikanten. Wederom een topplaat die zich wederom iets meer richting de Folk begeeft. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter