2016-05-29 07:00:00 • 4 min lezen

Mary Chapin Carpenter - The Things We Are Made Of

Label : Lambent Light Records / Bertus Eindoordeel : 8,5

De inmiddels 58-jarige singer/songwriter Mary Chapin Carpenter is in de VS een gerenommeerde naam en met The Things That We Are Made Of levert ze inmiddels haar veertiende album af. In Nederland is ze niet echt beroemd en kennen we haar vooral van het nummer ‘Passionate Kiss’ (oorspronkelijk van Lucinda Williams) van haar vierde album Come On Come On uit 1992. Ze heeft met vele grote artiesten samengewerkt (Mark Knopfler, Vince Gill e.a.) en al een aantal Grammy Awards in de wacht gesleept voor eerder werk. Met dit nieuwe album bewijst ze wederom dat muziek eenvoudig in schoonheid kan zijn.

Invloed van producer Dave Cobb is duidelijk voelbaar De muziekstijl van Mary Chapin moet je vooral in de singer/songwriter hoek van country en folk zoeken. Met haar poëtische manier van tekst schrijven, haar zachte stem en de liedjes die op een luisterboek lijken. Producer Dave Cobb, die zelf ook al eens ooit genomineerd was voor een Grammy, weet haar stijl prachtig vorm te geven in de elf songs die The Things That We Made Of telt. Het album is een aaneenschakelijking van mooie nummers waarbij de warme stem van Mary Chapin centraal staat en we daarom heen een passend instrumentarium horen. Luister bijvoorbeeld naar ‘The Middle Ages’ dat vooral akoestisch wordt neergezet maar op de juiste momenten wordt daar die elektrische gitaar toegevoegd.

Het album bestaat uit prachtige, sfeervolle singer/songwriter nummers Prachtig, sfeervol en melancholiek is het weidse ‘What Does It Means To Travel’ terwijl de inmiddels uitgebrachte single ‘Map Of My Heart’ het meest uptempo en opgewekt klinkende nummer is. Toch is dit folk-country rock nummer niet representatief voor de rest van het album. Nummers als ‘Deep Deep Down Heart’, ‘Livingstone’ en ‘Hand On My Back’, dat verteld over gebeurtenissen die van grote invloed kunnen zijn op iemands leven, zijn prachtige nummers die het album het juiste karakter meegeven. Toch wacht Mary Chapin tot het laatste deel om je als luisteraar écht bij de keel te pakken. Op de afsluiter en titelsong, bij het gevoelige ‘Note On A Windsheidl’, maar ook bij ‘The Blue Distance’ dat voorzien is van prachtige teksten (“At The Edges Of The Sky, The Beauty Of The World”) komt het album tot zijn volle glorie.

Eindoordeel In dit genre is The Things That We Are Made Of waarschijnlijk top. Of buitencategorie. Begin dit jaar werden we ook al meer dan aangenaam verrast door het nieuwe album The Ghost Of Highway 20 van Lucinda Williams, nu is daar de nieuwe groeibriljant van Mary Chapin Carpenter. Haar warme stem, die overigens niet altijd uitgesproken vrouwelijk klinkt, de composities en de bijdrage van producer Cobb zorgen er voor dat dit een ijzersterke plaat is geworden. Heerlijk om gewoon naar te luisteren maar het gedijt ook prima bij een lekker glas wijn en een goed gesprek. Een absolute aanrader. Veel luisterplezier.