2016-10-26 07:00:00 • 4 min lezen

Mary J. Blige & Maxwell

Mary J. Blige & Maxwell Ziggo Dome Amsterdam 25 oktober 2016

“The Queen of Hearts” stond gister met de “King of Hearts” in de Ziggo Dome. De vraag was wie het spits mag afbijten. En zoals een heer betaamd, laat hij de vrouw voorgaan. Blige werd in de jaren negentig beroemd met haar albums “What’s the 411” en “My Life”, die nu beschouwd worden als klassieke albums waarbij de soul in de hip hop werd gebracht. Het hoogtepunt werd het album “No More Drama”. Met haar scheiding, dat eind juli een feit werd, heeft ze een punt dat ze met haar publiek wil delen. Wanneer de intro van de show een film wordt vertoont over wat voor drama er in de jaren haar is overkomen, wil ze nu een statement maken dat ze terug is. Met een goede band en schaars gekleed met een baseball cap staat ze zelfverzekerd op het podium en begint haar show met “Love Yourself” Vervolgens worden de songs in no time op je afgevuurd (20 songs) . Ondersteund met mooie videobeelden worden “The One”, “Real Love” en “Be Happy” vol emotie gezongen. “Enough Crying” en “Not Gon Cry” stond erg dicht bij haar, zodat ze haar in het drama verloor. Haar intens mooi nummer “No More Drama” werd prachtig vertoond, wat haar succes weer en drama in enkele minuten weergeeft. Met de grote hit “Family Affair” sloot ze haar 5 kwartier durende show. Opmerkelijk was dat Blige regelmatig refereert dat ze een voorbeeld vrouw wil zijn en de onderdrukking die ze heeft begaan wil benadrukken. Dit spiegelde ze zich vooral op haarzelf waardoor het gesprek, met excuses aan de mannen, ging over “I am Blige and no one else”, “Respect me” etc. De vrouw moet op handen gedragen worden door de man, maar enig zelfreflex is ver te zoeken. Hoewel Maxwell ook 5 kwartier speeltijd had, weet hij hier 13 songs in te pakken waardoor het rustiger overkomt. Met een terechte ode aan Prince (kiss) opent hij zijn show bij de intro waarna hij met “Dance With Me” opkomt. Dat is het thema waarmee hij op pad gaat en de reden is van de shows. Samen dansend de avond door zonder allemaal maatschappelijk en persoonlijke verhalen. De cover “This Woman Works” van Kate Bush, wordt een ode aan alle moeders. Zijn recente album “Blacksummersnight” stond voor deze show centraal met “Bad Habits”, “Love You” en “Pretty Wings”. Het is duidelijk dat Maxwell een goede entertainer is. Met “Sumthin Sumthin” en “Whenever Whenever Whatever” had hij de zaal snel ingepakt. Een dubbelgig met twee top soulzangers levert blijkbaar geen volle zaal. De Ziggo Dome was voor iets meer dan helft gevuld, waardoor de King en Queen samen nog geen schare fans op de been kan brengen dan hun idool… Prince.

Ziggo Dome Amsterdam 25 oktober 2016