2016-03-07 07:00:00 • 9 min lezen

Matt Andersen - Honest Man

Label : True North Records / Bertus

Eindoordeel : 8,5

De in 2014 al voor een Canadese Juno-award genomineerde Matt Andersen heeft al een heel muzikaal leven achter de rug. De man die vooral vanwege zijn blues-sound bekend staat brengt met zijn nieuwste album Honest Man echter een combinatie van soul, blues en folk die om van te watertanden is.

Samenwerking met producer “Commissioner” Gordon Williams Andersen roert zich al sinds het begin van het millennium-tijdperk in de muziekwereld en de laatste jaren bracht hij zo’n beetje elk jaar een soloalbum uit. Daarnaast toerde hij intensief door de VS en Europa maar een échte doorbraak bleef tot op heden uit. Toch bleef deze bebaarde, sympathieke Canadees niet onopgemerkt want hij heeft inmiddels een respectabel aantal nominaties, waaronder een Juno-Award voor het in 2014 uitgekomen Weightless, achter zijn naam staan. Voor Honest Man ging Andersen de samenwerking aan met producer “Commissioner” Gordon Williams, die we nog van zijn werk met Quincy Jones, Amy Winehouse en Joss Stone kennen. Die samenwerking brengt een iets ander geluid voort, meer in de lijn van de soul, en daarmee lijkt een nieuw tijdperk aangebroken en de weg naar succes open.

Begeleid door meer dan een handjevol sessiemuzikanten Zoals gezegd slaat Matt Andersen met Honest Man een iets andere weg in. Overigens is dit niet zo vreemd want zijn stemgeluid is warm en donker. Opener is het lichtvoetige ‘Break Away’, een ietwat voorzichtige verkenning die je wel onmiddellijk dat warme, behaaglijke gevoel geeft. Met ‘The Gift’ komt hij qua sfeer in de richting wat andere grootheden als Joe Cocker en Paul Carrack eerder creëerden en waar Andersen al vaker qua stemgeluid mee geassocieerd is; een lekker midtempo nummer dat gedragen door zijn stemgeluid “soul” ademt. Het eerste echte pareltje is titelsong ‘Honest Man’; een prima funky klinkende soultrack waarbij de blazers nét dat beetje karakter toevoegen om het nummer naar het hoger niveau te tillen. Vervolgens neemt Andersen ons mee naar zijn gevoelige kant. De emotioneel klinkende piano-ballad ‘I’m Giving In’ vormt de eerste adempauze en met ‘Quiet Company’ laat Andersen zijn muzikale veelzijdigheid horen. Door de op de achtergrond aanwezig pedal-steel krijgt dit nummer vanzelf een wat meer countryachtig karakter. Toegeven, Matt Andersen wordt op dit album omgeven door talloze sessiemuzikanten die hun sporen al lang verdiend hebben maar mede daardoor klinkt het geheel wel ontzettend lekker.

Qua stemgeluid lijkt Andersen op Cocker en Carrack Met nummers als ‘Let’s Get Back’ en ‘All The Way’ pakt Andersen vervolgens de draad weer op en komt de al eerder genoemde vergelijking met een Joe Cocker of een Paul Carrack als vanzelf weer bovendrijven. Beide singer/songwriters hebben hun sporen in de soul verdiend. De nummers zijn heerlijk soul gedreven waarbij ook nu weer de blazers en het pianospel wat extra’s toevoegen. Soulballad ‘Last Surrender’, geschreven door Gordie Sampson, is er eentje uit de buitencategorie. Afsluiters van dit album zijn het swingende, uptempo ‘Who Are You Listening To’ met zo nu en dan een stevige gitaarriff en het rustige ‘One Good Song’. Laatstgenoemde vertelt over die muzikale reis die elke muzikant maakt op zoek naar dat ene fantastische nummer. Dat nummer hoeft geen hit te worden maar het moet je altijd bijblijven. Waarschijnlijk is ‘One Good Song’ zo’n nummer.

Eindoordeel In Canada zijn ze eruit; Honest Man is het sterkste album tot op heden van deze ietwat forse, bebaarde Canadees. Feit is dat Andersen met een zeer gevarieerd, warm album komt met tien tracks die een aantrekkelijk mélange vormen van soul, blues en folk. Het geheel klopt gewoon en zit muzikaal ijzersterk in elkaar, wat natuurlijk niet vreemd is als je de hulp krijgt van meer dan een handvol topmuzikanten. Combineer dat met de muzikaliteit van deze singer/songwriter, zijn warme stemgeluid en je hebt een redelijke kans op succes. Op dit moment is Andersen met een tournee door Canada en de VS bezig. Het is te hopen dat hij binnenkort naar Europa komt voor wat optredens. Het is pas maart maar Honest Man wordt door deze recensent getipt voor het jaarlijstje 2016. Veel luisterplezier.