2016-07-17 07:00:00 • 10 min lezen

Maxwell - blackSUMMERS' night

Label : Columbia / Sony Eindoordeel : 9

De inmiddels al 43-jarige Amerikaanse “soulman” Maxwell bracht onlangs zijn nieuwste album blackSUMMERS’ night uit. Het heeft maar liefst zeven jaar geduurd, maar het blijkt het wachten waard te zijn.

Winnaar “Best R&B Song” blackSUMMERS’ night moeten we niet verwarren met BLACKsummer’s night uit 2009 al zou enige twijfel natuurlijk best op zijn plaats zijn. De man die de zogenaamde “neo-soul” samen met Erykah Badu en D’Angelo mede een gezicht heeft gegeven is trots op het tweede deel van een al eerder aangekondigd drieluik waarvan we dus het eerste deel in 2009 zagen. Met Haïtiaans en Puerto Ricaans bloed groeide Gerald Maxwell Rivera gelovig op binnen het gezin in Brooklyn. Het duurde enkele jaren voordat in 1996 zijn geprezen debuut Urban Hang Suite uitkwam en daarna heeft hij nog een viertal albums uitgebracht die vooral in de R&B en soul wereld goed zijn ontvangen. Vooral in de VS geniet hij bekendheid en heeft hij al diverse nominaties op zijn naam geschreven waaronder “Best R&B Song” met zijn single ‘fortunate’ in 2009.

Puur en oprechte soul Bij de opener wordt meteen duidelijk waarom we in het verleden al gecharmeerd waren van zijn werk. De zwoele soulklanken, de ietwat hoge falsetstem, de funky klinkende gitaar en niet te vergeten écht drumwerk maken van ’All The Ways Love Can Feel’ de gedroomde opener. Meteen heb je het gevoel dat je naar een soulzanger luistert en die synergie met de sessiemuzikanten uitstraalt waardoor de plaat puur en oprecht klinkt. Vervolgens zorgen het sterk door percussie ondersteunde ‘The Fall’ en het wat ruw en daardoor puur klinkende ‘Ill’ voor een sterk begin van het album. De invloeden uit de soul en funk uit de jaren ’80 zijn duidelijk merkbaar op een nummer als ‘Lake By The Ocean’; soepel en zwoel klinkend met diverse ritmewisselingen is dit een nummer om lekker bij weg te dromen.

Uptempo nummers en ballads zijn volledig in balans Met ‘Listen Hear’ tovert Maxwell een klassiek klinkende R&B-ballad uit zijn hoed; nu gebruikt hij zijn “donkere” stemgeluid in deze “smooth and silky” ballad. Dat het nog zwoeler kan bewijst hij met ‘1990x’; de combinatie van een meeslepende melodie, teksten die hij falset zingt en aangevuld worden met een rijk instrumentarium met violen en pauken. Zo laveert Maxwell soepel tussen uptempo nummers en gevoelige ballad waardoor je aandacht wordt vastgehouden. Alleen ‘Nights’ is geen nummer maar een geluidsfragment en de bedoeling hiervan zal menigeen ontgaan. Het laatste deel van het album brengt ons het ijzersterke ‘Gods’ en het meeslepende en van soul doordrenkte ‘Lost’, absoluut één van de sterkste nummers van blackSUMMERS’ night. Voor dit nummer schreef hij zowel de muziek als de teksten tegelijkertijd. Overigens zijn alle teksten terug te lezen in het mooie en strak vormgegeven boekje.

Eindoordeel Als zeven jaar wachten de garantie is op weer zo’n prachtig album dan moet dat maar. Maxwell bewijst met blackSUMMERS’ night meer dan ooit de kunst te verstaan om een zwoele combinatie te creëren van soul en R&B met kleine uitstapjes naar jazz en funk. Het is misschien allemaal niet nieuw of innovatief maar de elf nummers zijn ieder op zich kunststukjes en het luisteren meer dan waard. Samen vormen ze een album dat gewoon klinkt als een klok. Binnen het genre soul en R&B ga je dit jaar waarschijnlijk niets beter tegenkomen. Veel luisterplezier.