Oracle is het nieuwe muzikale sprookje van Mayra Orchestra

Label: Butler Records

2017-04-04 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Avant garde / Pop / Progressive / Theater
7,5

Mayra Orchestra - Oracle

Het is misschien wel één van de meest ultieme manieren om een sprookje of een mythisch verhaal vorm te geven; Oracle is het nieuwe (concept)album van de band Mayra Orchestra en vertelt op een bijzondere wijze de reis van een fictief personage.

Het is niet alleen de muziek; het geheel wordt op een bijzondere wijze visueel weergegeven
Singer/songwriter Maartje Dekker was in 2013 één van de nationale muzikale verrassingen met Mayra Orchestra, een band die muziek een andere conceptuele vorm gaf. Niet alleen de composities staan centraal, maar ook hoe een en ander visueel wordt vormgegeven. Dat visuele zie je overal terug, tot in de kleding van de band, en leidt dan ook tot een breder concept. Daar waar het debuut via crowdfunding tot stand kwam is er nu getekend bij het muzieklabel Butler Records (oa. Labm) wordt met Oracle een vervolg gegeven. Ook nu is het een theatraal popalbum geworden waarbij het gefantaseerde diertje Tahti centraal staat in zijn/haar reis naar het gedroomde paradijs.

Het album is fraai vormgegeven waarbij ook aandacht en zorg is besteed aan cover, boekje en vormgeving waarbij het volgende verhaal als introductie te lezen is:

Not Too Far Away
In a tiny hole
There’s a creature to be found
Het listens to the curious name of Tahti
And he has just one thing on his mind

One night he had a dream
Of a place like paradise

And even though it doesn’t make sense at all
His mind is made up
This island is where he’ll go

De mythische reis
Die reis naar dat gedroomde paradijs wordt op een krachtige muzikale wijze vormgegeven. In dit muzikale sprookje maken we instrumentaal kennis met het landschap in ‘Dawn’, leren we de personages kennen in het eerste deel van het album waar ook de single ‘Face In The Water’ gepositioneerd is en het spannende middenstuk krijgt vorm en inhoud met nummers als ‘Edge Of The World’, ‘Run’ en het grimmige ‘Rulers’. De teksten moeten niet als leidend beschouwd worden op Oracle, het zijn veel meer de composities die het verhaal vertellen waarbij er natuurlijk een hoofdrol is weggelegd voor Maartje Dekker. Sprekend voorbeeld hiervan en misschien wel het hoogtepunt is het ruim zeven minuten durende ‘Stormhorses’ dat vanuit een scala van onheilspellende en dreigende sfeergeluiden wordt aangejaagd tot een indringend muziekstuk. Speciale vermelding en complimenten dan ook aan de zeer uitgebreide band van maar liefst 14 muzikanten en het uitgebreide instrumentarium waarbij ook niet alledaagse instrumenten in de popmuziek als harp en hoorn worden gebruikt.

Het is lastig om dit album goed op waarde in te schatten. De vergelijking gaat natuurlijk niet geheel op maar je kunt het zien in de lijn van bijvoorbeeld Jeff Wayne’s muziekstuk War Of The Worlds. Ook daar is het feitelijk het album dat het verhaal verteld en waar het grote publiek slechts enkele nummers écht goed kent. Ook bij Oracle is een album dat je eigenlijk volledig, van A – Z, zou moeten beluisteren om goed de sfeer in je op te kunnen nemen en de mythische verhaallijn te kunnen volgen aan de hand van de composities. Feitelijk is Oracle een conceptplaat maar wel eentje die vernuftig in elkaar steekt. Veel luisterplezier.

Mayra Orchestra live:
9 april : Oranjekerk Rotterdam
11 november : Parktheater, Alphen aan de Rijn