2016-09-19 07:00:00 • 11 min lezen

Meat Loaf – Braver Than We Are

Meat Loaf – Braver Than We Are Label: Caroline Eindoordeel: 8

In de afgelopen tijd is er veel te doen geweest rondom Meat Loaf. Zijn live concert moest hij stoppen en de afscheidstour krijgt een vervolg, terwijl de shows niet altijd meer zo zijn zoals ze waren. Toch is er nu een vervolg gekomen op de samenwerking met Jim Steinman. Steinman was de geestelijk vader van de Bat Out Of Hell trilogie. Een verhaal dat hij wil vertellen met een powerful zanger en koos de rockmusical ster Marvin Lee Aday, Meat Loaf. Het succes was daar en zoals Meat Loaf zelf verteld, “is het album “Bat Out of Hell” en” Back Into Hell” groter geworden dan voorzien. Iedereen kent de songs en het is een eigen leven gaan leiden.” “Iedereen kent de songs en dat wil men dan ook horen”. Dat wordt wat lastiger wanneer de zanger ouder wordt en minder bij stem raakt. Dat wil niet zeggen dat Meat Loaf zijn kennis en power verliest. Inmiddels is hij zelf ook bewust van de onmogelijkheden die dit met zich mee brengt. Hoewel dit album niet altijd goed is ontvangen , is het wel een indrukwekkende verhaal.

Even terug dat Marvin Lee als musical zanger is begonnen, is dit een musicalverhaal waar hijzelf centraal staat. Het begint met ”Who Needs The Young”, waar hij een voorschot neemt op de jongere generatie die alleen stilstaat bij wat er in het heden gebeurd en niet meer kijkt wat mensen hebben opgebouwd. Waar de zintuigen op oudere leeftijd minder zijn, “My voice isn’t what it was, is there anyoune left who can sing?” zegt genoeg over hem en de jongere “marketing” zangers. Hiermee is de toon al gezet. “Going All The Way” gaat over de gekheid van de eerste “Bat out of Hell”. De opname, de verwachtingen van de zangeressen Ellen Foley en Karla De Vito. Zij zingen binnen dit nummer hum verhaal dat ze als “angels fly” en andere kant van de medaille dat het met zich mee bracht. The fears, the storm etc. Kortom het werd allemaal groter gemaakt dan ze voordien hadden gedacht. Dapper slaagden ze zich er doorheen “Braver Than We Are”. Het levert zeker wat op. De dingen die men leert en hoe men met roem en jalousy om gaat en wat derden over hun zeggen wordt besproken in “Speaking In Tongues”. De donkere tijd na de populariteit, de loyaliteit en standvastigheid komt terug in “Loving You Is A Dirty Job” en ”Souvenirs”. Met “Only When I Feel” en “More” komt het besef dat het album “Bat” boven hun uit is gestegen en dat er meer in zit wanneer Steinman er voor gaat zitten. De liefde vertrouwen en de creativiteit brengt het vervolg. Met Godz gaat men “Back into Hell”, met een “man with the dream needs luck…” gaat men het gevecht weer aan. Met “Turn Around” rijst Steinman weer uit de dood (“Skull of Your Country”) waarna de “Train of Love” weer verder gaat. Daar waar de heren zich goed bij voelen en het succes wederkeert met de hits (the jewels). Wanneer we dit album gaan bekijken in dit kader, en verbeelden dat de hits van de classic album hier in worden verwerkt, is het een musical of “the Bats” en gaat het een langer leven mee dan de makers kunnen bedenken. Dit wordt dan gezongen door …. De jongere generatie die hiervoor nodig is. Als bonus staan er extra tracks op die het verhaal compleet maken “For What It’s Worth” van en met Stephen Stills, “Prize Fight Lover” en de hit “I Would Do Anything For Love” met Imelda May.