2015-10-04 07:00:00 • 8 min lezen

Meat Wave - Delusion Moon

Meat Wave – Delusion Moon

Label: SideOneDummy

Eindoordeel: 7/10

Van die ui

Met een bandnaam die verkregen is uit een sketch van de Amerikaanse nieuws-satire “The Onion” (zoek het item maar eens op waarin men Sony op de hak neemt; ronduit klassiek!) laat de band uit Chicago, Meat Wave, geen enkele twijfel bestaan over waarvoor ze hier op aarde is. Met dertien nummers op zak en een speelduur die desondanks nog onder de veertig minuten weet te klokken zorgen de mannen ervoor dat er niets in de nummers zit wat er ook niet thuishoort. Dit is punk maar dan op een hedendaagse manier, dus vermengd met invloeden uit de noise en de metal. En dus duidelijk niet van het kaliber tienerpunk waar ze ons met de regelmaat van de klok vanuit de U.S. mee bombarderen. De plaat trapt meteen lekker af met het titelnummer dat je, met een beetje goede wil, nog een meezinger zou kunnen noemen ook. Daarna wordt het wat grimmiger met de track ‘Network’ die, ondanks z’n krap drie minuten durende speelduur, zelfs nog een tempowisseling kent!

Raggen en rollen

Hierna wordt het drie nummers lang een beetje eenvorming totdat het in ‘Sham King’ weer precies de juiste snaar weet te raken. Een stoïcijns voortbeukende drum met Ooster-klinkende klanken eroverheen. Bijna ‘Immigrant Song’ achtig, maar dan zonder de machtige jodel. Lekker! ‘Witchcraft’ klinkt daarentegen als iets van Joy Division, maar dan wel duidelijk met een punk sensibility  en ragt genadeloos fijn aan de luisteraar voorbij. Het korte, maar hevige ‘NRA’ mag evenmin onvermeld blijven omdat het in 1,5 minuut precies alles zegt wat het te zeggen heeft en het desondanks toch als langer aanvoelt. Die toon wordt voortgezet in het catchy maar intense ‘Reunion’ waarin de band ten volle etaleert hoe goed ze met sferen en spanningen speelt zonder ook maar het voetje van het gaspedaal te halen. Het is jammer dat ze dat niet over de gehele breedte aanwendt want vanaf dit nummer begint het weer wat meer generiek te klinken en verliest de plaat het korte momentum dat ze in zichzelf had gevonden.

Toch wel uniek in z’n soort

Wat rest is een alleraardigste punkplaat die weliswaar de wereld niet op haar grondvesten zal doen laten schudden, maar die an sich prima haar mannetje staat. Ze is eigenzinnig, stoort zich niet aan vormen en doet gewoon lekker waar ze zelf zin in heeft. In die zin is het ook wel een vrij unieke plaat want ik vind het vrij lastig om te duiden met welke band dit Meat Wave nu duidelijke raakvlakken heeft. Natuurlijk hoor je hier en daar invloeden, maar wat knap is, is dat de band er echt iets eigens van maakt en in een wereld waar de genericiteit hoogtij viert is dat alleen al teug frisse lucht. Aan een ieder die de bulk dus wel een beetje zat is kan ik dit werk dan ook van harte aanraden. Geen idee of het een plaat is waar je nog vaak naar zult terugkeren met de tijd, maar ik garandeer je wel dat er geen tweede van bestaat.

Dynamic Range Value: DR6

Eindoordeel: 7/10