Dolphine zeer divers nieuw album voor Mega Bog

Label : Paradise Of Bachelors

2019-07-11 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Indie / Pop / Singer-songwriter
8

Mega Bog - Dolphine

Dolphine is de titel van het inmiddels vijfde album van Mega Bog, de artiestennaam van de uit Seattle afkomstige Erin Birgy. De singer/songwriter die zich ergens in het muzikale spectrum van psychedelische indie/folk begeeft is nu terug met haar meest persoonlijke album tot nu toe.

De mythe van de mensheid en de dolfijn
Erin beschikt over de gave om interessante nummers te maken maar ook om alles in perspectief te plaatsen. Zo is de albumtitel afkomstig van de mythe dat de mens oorspronkelijk afkomstig is van zeewezens en dat die zeewezens die het water wilden verlaten verder leefden als dolfijnen. ‘For The Old World’ is de knappe opener met een niet alledaagse gelaagdheid. Meteen wordt duidelijk dat de Amerikaanse diverse stijlen moeiteloos met elkaar weet te combineren. Singer/songwriting maar ook wat free-jazz is herkenbaar om vervolgens ‘I Hear You Listening (To The Bug On My Wall) vooral flarden tekst de ruimte in te zingen. Het mooie en soepel klinkende ‘Diary Of A Rose’ staat in contrast met de wat psychedelische titelsong die erg op de synthesizers leunt en ondanks de ingetogenheid toch een mooie spanningsboog kent.

Breekbaar en ingetogen
Lichtvoetig en bijna akoestisch is het duet ‘Spit In The Eye Of The Fire King’ dat ze met Ash Rickli zingt. Overigens een nummer dat een speciale lading krijgt aangezien hij kort daarna overleed. Dat lichtvoetige, ietwat jazzy geluid horen we ook terug bij ‘Truth In The Wild’ en het nummer bevind zich ergens op een dunne scheidingslijn van een liedje of een spoken lyric. Mooie gitaren en percussie omlijsten de toch wel indrukwekkende stem van Erin. Ook bijzonder zijn nummers als ‘Unitled (With “C)’’  en ‘Shadows Break’ waarop we een soort van muzikale “storytelling” krijgen en ook hier word de Amerikaanse weer omgeven met een subtiel instrumentarium. Erin sluit af met het instrumentale en ietwat experimentele ‘Fwee Again’ en het mooie akoestische ‘Waiting In The Story’ waar haar stem heel helder en breekbaar klinkt.

Dolphine is geen standaard album geworden en het lastig om het in enkele woorden te karakteriseren. Haar teksten zijn spitsvondig en de arrangementen zijn wat dromerig maar smaakvol en hier en daar wat psychedelisch. Al met al een uitdagend album zonder een al te uitbundige sound. Alle teksten zijn overigens terug te lezen op de uitklapbare cover. Veel luisterplezier.

Folk / Indie / Pop / Singer-songwriter