2016-01-30 07:00:00 • 4 min lezen

Megadeth - Dystopia

Megadeth - Dystopia Label: Universal Eindoordeel: 8

Met titels als “Killing is my Business… and Business is Good” en “Piece Sells… but Who’s Buying”, maak je je zelf al onsterfelijk. Het was het antwoord op het album Kill um All van Metallica daar waar Dave Mustaine met veel gedoe afscheid van moest nemen. Metallica groeide uit tot een stadion band waarvan men over het algemeen beweerd dat hun eerste album legendarisch is. Een mijlpaal in de muziekgeschiedenis en voornamelijk in de harde rock en metal.

En juist dat album is het geesteskindje van Dave Mustain en in mindere mate alle huidige bandleden van Metallica. Maar de credits heeft Dave nooit gekregen. Het is zelfs zo dat Metallica alleen “Seek and Destroy” van dit album speelt en de rest jarenlang weigerde te spelen. Wellicht als wrok en financiële afdracht aan Mustaine te voorkomen.

De titel van het eerste Megadeth album is dan ook alles zeggend. Inmiddels heeft de roodharige Mustaine zijn frustraties en overtallige genotsmiddelen overwonnen. Zijn maatje Dave Ellefson is inmiddels weer enige jaren terug en de rest van de huidige band wordt gevormd door de Braziliaan Kiko Loureiro (voorheen o.a. Angra) en Chris Adler (Lamb of God/ Testament). Velen metal muzikanten waaronder Jimmy DeGrasso, Chris Polen , Marty Friedman en Al Pitrelli hebben de muzikale metal route via Mustaine bewandeld. Gelukkig weet Mustaine de route naar succes te vinden. Binnen de metalscene was er al veel bewondering voor de man. Dit werd met “Countdown to Extincion”en “Youthanasia” beklonken met awards en nominaties. Deze albums en die volgden met Marty Friedman werd de gouden periode voor de band.

Inmiddels weet Mustaine gedegen goede metal albums te maken. “Dystopia” is ook zo n album, al kent het meer pit dan hun voorgangers. Wellicht heeft de Lamb of God drummer de juiste invloed. Zijn snelle drumkick (knie teen techniek) in “Poisonous Shadows” “Bullet tot the Brain” goed te horen. Opvallend is dat Mustaine zijn gemene stem weer op zet. De teksten zijn dan venijniger en komen zijn teksten beter tot zijn recht. De maatschappelijke onrust en zijn kijk op de zaak is vooral van stevige aard te noemen. Op “Post American World” en “Fatal Illusion” wordt er geen fijn toekomstbeeld geschetst, wat de onrust in Amerika weergeeft. Maar dat is Mustaine wel toevertrouwd. Het instrumentale “Conquer of Die” is heerlijk en het album wordt beindigt met Fear cover “Foreign Policy”. Een van de beter Megadeth albums!

Met deze samenstelling van band gaat Megadeth een toekomst tegemoet en doen oude tijden herleven. Dit is te beleven wanneer men in Nederland speelt. Zo staat de band op 5 juni op het Fortarock te Nijmegen, 14 juni Oosterpoort Groningen en 17 Juni op het Graspopfestival te Dessel.