Megadeth - Warheads on Foreheads

Label: Capitol/ Universal

2019-03-21 07:00:00 • min lezen

Metal
8,5

Megadeth – Warheads on Foreheads

De metal act Megadeth is niet zomaar een metalband uit het verleden. De band van Dave Mustaine kent een verhaal. Lars Ulrich en James Hetfield nodigen een vriend, Ron McGovny uit om bas te spelen. Dave Mustaine sluit aan als 2de gitarist. Wanneer McGovny uit de band wordt gezet en vervangen wordt door Cliff Burton, bleef het binnen de band onrustig.

Toch weet men een demo te maken No Life ‘till Leater om een gig binnen te halen. Hierop staat het nummer Mechanix dat Mustain later gebruikt voor zijn Megadeth debuutalbum.
Het debuutalbum Metal Up Your Ass van Metallica  wordt opgenomen voor het Roadrunner label en Mustain schrijft hiervoor vele songs, maar is net als de rest van Metallica door het alcoholgebruik niet handelbaar. Hij wordt uit de band gezet tijdens de opname van dit album. Direct wordt hij vervangen door Exodus gitarist Kirk Hammett. Gelukkig zag Roadrunner snel de kwaliteit van Mustain, die op zijn beurt een nieuwe band begint, Megadeth.

Het debuutalbum wordt vlot opgenomen en kent dezelfde sfeer als het Metallica debuut. Het krijgt de titel mee Killing is My Business …  and Business is Good mee. De rancune is groot en de reactie tussen de Metallica leden en Mustain hebben gevolgen.  Metallica verandert de titel van hun debuut in Kill Um All. Het blijkt een klassieker in de muziek geschiedenis te worden, met veel songs op naam van Mustain. Om daar aan te verdienen moet je ze wel live spelen. Metallica duikt snel de studio  weer in om Ride The Lightning op te nemen en vooral non Mustain songs te spelen. Dit heeft men tot enige jaren geleden volgehouden.

Dave Mustain weet met Megadeth de harde metal fans aan te spreken en gaat met deze muziekstijl verder. Inmiddels zijn we 35 jaar later en is Warheads of Foreheads een prachtig overzicht van 35 songs in de volgorde des tijds uit het Megadeth tijdperk.
Van het debuut (van de re issue op Capitol rec.) mag dan het titelstuk en Mechanix niet op dit album ontbreken. Piece Sells… Who’s Buying album kent het prachtige titelstuk dat niet op dit album staat, maar wel ‘Wake Up Dead’ en ‘Devil’s Island’. Met So Far So Good …So What weet de band In My Darkest Hour een nieuw donker classic nummer te schrijven. Leg je dit verhaal bij naast Metallica’s album zien we veel overeenkomsten. Met Rust in Piece en Holy Wars gaat Mustaine steeds meer zijn eigen weg en krijgt hij uiteindelijk ook zijn (kleine)  hits ‘A Tout Le Monde’ en ‘Symphony of Destruction’.

Inmiddels weet Mustain met zijn maatje Dave Ellefson alweer wat jaren mooi metal en rock albums af te leveren . hiervan is het recente ‘Dystopia’ een juweeltje en weet men met dit album een prachtig overzicht te geven van een band die altijd in de schaduw van Metallica staat. Maar eigenlijk meer in de muziek heeft betekend dan succes. Het is dan ook een album met 35 songs die allen van  hoog niveau zijn.

Metal