Meindert Talma - Bolsturig

Label: Excelsior

2019-01-07 07:00:00 • min lezen

Nederlands
7,5

Meindert Talma – Balsturig

De Friese troubadour uit Surhuisterveen weet wat het woord Balsturig betekend. Het is een combinatie van tegendraads en opstandig. Talma heeft dit keer gekozen voor een album dat alleen gaat over voetbal.
Al pingelend gaat ‘Arjen Robben’ door het levend en ziet het leven als ‘Ik Ben Van Gaal’ er heel anders uit. Talma heeft de clichés van Van Gaal zijn persconferenties op een rij gezet. Ja, dan was Frits Korbach een heel ander persoon en weet Talma de term ‘papagaaiensoep’ tot een volledig nummer te spinnen. Of Talma de oud voetballers niet kan eren met hun voetbaltalent. Dat doet hij zeker met ‘Van Persie’, ‘Cruijf’ en de voetbalheld van Friesland Abe Lenstra.

Al pingelend gaat ‘Arjen Robben’ door het levend en ziet het leven als ‘Ik Ben Van Gaal’ er heel anders uit. Talma heeft de clichés van Van Gaal zijn persconferenties  op een rij gezet. Ja, dan was Frits Korbach een heel ander persoon en weet Talma de term ‘papagaaiensoep’ tot een volledig nummer te spinnen. Of Talma de oud voetballers niet kan eren met hun voetbaltalent. Dat doet hij zeker met ‘Van Persie’, ‘Cruijf’ en de voetbalheld van Friesland Abe Lenstra.
Het zijn allemaal verhalen en storytelling songs die je wellicht een of twee keer gaat beluisteren. Het is leuker om het te laten horen aan mede voetballiefhebbers of mensen uit Veendam die hier het einde van de ‘LangeLeegte’ wordt bezongen. Toch weet hij Veendam voetballer ‘Jan Blijham’ te eren door een eigen liedje te geven. Maar ook de snor van ‘Abe van den Ban’ en de Belgische voetballer ‘Stijn Vreven’ krijgen een ode. Het is daardoor een grappig album en blijven oude voetbalhelden herleven.

Natuurlijk mag de Groningen spits ‘Dick Nanninga’ niet ontbreken. Een mooi verhaal over een zware shag rokende spits die uiteindelijk in het zuiden bij Roda JC eindigde. Al hierom zou je dit album moeten kopen!

Nederlands