2014-05-16 07:00:00 • 11 min lezen

Metallica @ Pinkpop 2014

Pinkpop staat weer voor de deur en vele mensen nemen de weg richting Landgraaf. Natuurlijk zijn de klappers van het festival ruimschoots bekend. Rolling Stones en Metallica hoeven geen uitleg meer. Vandaar dat we de maand Mei allerlei bands de revue laten passeren die de festivalpodia van Pinkpop betreden. Tips, bands die je niet mag missen. Van deze bands zetten we hun recente album nog even in de schijnwerpers.

Metallica - Through The Never (soundtrack) Label: Universal Eindoordeel: 8,5

Pinkpopdag 3 Mainstage 20.30u.

Het laatste album van Metallica is alweer een poos geleden uitgebracht en nieuw materiaal zal ook nog even op zich moeten laten wachten. De band kent wel de reputatie om iets speciaals te doen als het gaat om voor de hand liggende bandpromo presentaties. Hun eerste officiële video werd “One”, al had men er al 3 succesvolle albums op zitten. De eerste live registratie werd met orkest opgenomen en uitgebracht onder de naam Symphony & Metallica “S & M”. Nu is het 14 jaar later en verschijnt het 2de live album. Naast de zeer goede live reputatie van Metallica, moest er toch wederom iets speciaals gebeuren. Dit live album dient als soundtrack van de Metallica film “Through the Never”. Ditmaal is het geen docu film als “Some Kind of Monster” uit 2004. In deze 3D film wordt de jonge Metallica-roadie Trip, gespeeld door Dane DeHaan, op pad gestuurd om een speciale opdracht uit te voeren. Eenmaal buiten breken er rellen uit en komt er een gemaskerde man te paard Trip achterna. Dit allemaal kent zijn weerslag op het live optreden. Metallica heeft ter promotie van de film diverse shows gegeven onder de naam De Haan. Hier speelde Metallica voornamelijk nummers van hun eerste album Kill ‘em All. Op de cd Through the Never staan dan ook voornamelijk oude Metallica songs van de eerste albums. “Creeping Death”, “Orion”, “From Who The Bell Tolls”, “Hit the Lights”. Natuurlijk mag van de titelloze hit cd “Enter Sandman” en “Nothing Else Matters” niet ontbreken. “Cyanide” van “Death Magnetic” is het enige nieuwe nummer dat op dit album staat. Nee, de oude meesterwerken “One”, “Master of Puppets”, “Battery”, “Fuel”, “….. And Justice for All”, ze staan er allemaal op. Al mis ik nog de “Seek and Destroy” en het titelnummer van dit alles, “Through the Never”. Voor de fans is het allemaal niet nieuw. Maar als verzamelalbum heeft de band er goed aan gedaan om dit als Live album te brengen. Dat dit gepaard gaat met een film is mooi meegenomen. Een goed excuus om de bios te bezoeken!