DOOR JEROEN JANSEN
2016-07-06 07:00:00 • 12 min lezen

Metropolis toont weer genoeg talent

Zag Metropolis er in het Zuiderpark van Rotterdam voorgaande jaren nog drassig uit door fikse buien, ditmaal ging het zonnetje op tijd schijnen en bleef de hele ZONdag aan. Jammer is het dan wel dat Metropolis twee tenten heeft waarbinnen de podia staan. Heerlijk als het regent natuurlijk, maar jammer als de zon schijnt. Maar goed, we komen niet alleen voor liggen in het gras, we komen ook wel degelijk voor de muziek.

Metropolis is er vooral om nieuwe bands te ontdekken. Er is altijd wel een band die later een stuk bekender en populairder wordt en daarmee ook op de grotere festivals komt te spelen. Zo was er vorig jaar 'Vintage Trouble' en dit jaar stonden zij bijvoorbeeld al op Pinkpop en Torhout Werchter.

Alle acts gezien hebbende van de twee hoofdpodia denk ik dat er aardige kanshebbers bijzitten om door te breken. De band 'White' on top of my list qua live performance. Deze band uit Glasgow is strak georganiseerd, de frontman heeft goede zangkwaliteiten in huis, ieder bandlid straalt iets eigens uit en de muziek klinkt ook nog lekker (maar wel enigzins jaren 80, denk aan Duran Duran). Op het andere podium staat de ietwat inzichzelf gekeerde Deense singer songwriter 'Alex Vargas'. Hij begint rustig, maar knalt er dan ineens een stevig stemgeluid uit. Hij schudt je wakker met stevige beats om vervolgens weer zeer ingetogen te zingen. Ja, dit zou zeker wat kunnen worden. Verder heeft HÆLOS een goede indruk achtergelaten. Deze band met van origine een drietal bandleden uit Londen staat op het podium met heel wat meer bandleden. In eerste instantie valt de zangeres vooral op, maar wanneer je puur naar de muziek luistert dan is het een compleet plaatje. Denk aan Massive Attack en Portishead. Als we het geluid van het publiek moeten geloven dan is er zeker ook plek voor Børns, Vince Staples en wat dichter bij huis Indian Askin.

Top festival dat Metropolis, waarmee je gelijk weer up to date bent met de muziek van vandaag en morgen!