2015-05-31 07:00:00 • 10 min lezen

Miaoux Miaoux – School Of Velocity

Miaoux Miaoux – School Of Velocity

Label: Chemikal Underground

Eindoordeel: 8/10

Het in de vingers hebben

De Schotse multi-instrumentalist en producer Julian Corrie levert onder het pseudoniem Miaoux Miaoux zijn tweede album ‘School Of Velocity’ af en dompelt je als luisteraar meteen onder in een heerlijk bad vol synthi-pop die in even grote dosis retro als dansbaar is. En catchy ook, want Corrie heeft het in z’n vingers om, met het grootste gemak zo lijkt, een perfecte balans te vinden tussen groove en melodie. Die zeldzame gave die ook een Pharrell, een Prince en een Mark Ronson zo ver boven de (corporate gestuurde) middelmaat van wat er op dit vlak gemaakt wordt uittilt. Luister maar eens naar een song als ‘Luxury Discovery’ en probeer dan nog maar eens stil te zitten in je stoel. Onmogelijk. Dit moet wel een kanjer van een hit worden deze zomer.

Als adel gaat verplichten

Elders op de plaat, bijvoorbeeld bij ‘It’s The Quick’ duikt Corrie dieper de zweterige nachtclub in en zie je al hele massa’s op en neer deinen bij de dub-beat die gewetenloos doorbeukt tot in de kleine uurtjes. Beetje meer bass had hier geen kwaad gekund overigens, maar verder kwijt het nummer zich alleraardigst van zijn taak. Opener ‘Launch Loop’ is daarentegen iets wat bijna uit de koker van (het eveneens Schotse) North Atlantic Oscillation had kunnen komen en laat zich luisteren als de disco-songs die ELO maakte aan het begin van de jaren ’80. Tegen het einde schroeft Corrie het tempo echter stevig terug en komen we in meer onderdrukte elektronica terecht die veel meer ingetogen is dan het begin van de plaat je ook had kunnen doen vermoeden. Het is ook hier dat de impact van Miaoux Miaoux iets van een deuk krijgt omdat ‘Peaks Beyond Peaks’ en ‘Unstoppable Slow Machine’ gewoon niet helemaal lekker uit de verf komen, al zijn ze an sich  niet onaardig. Maar omdat de eerste helft van de CD zo waanzinnig sterk is, volstaat ‘niet onaardig’ gewoon niet meer. Bij afsluiter ‘Mostly Love, Now’ hervindt Corrie zich echter weer en toont hij zich nog steeds een meester van zijn heerlijke kunst.

De zomerhit van 2015

En zo eindigen we met een gevoel van “dammit, wat had hier veel meer ingezeten!”. Terwijl we ons tegelijkertijd ook realiseren dat dit ‘School Of Velocity’ gewoon een heerlijk werk is in de vorm die het nu heeft. Een onverwachte verrassing. De kans is groot dat, omdat Miaoux Miaoux niet bij een major onder contract, hele stukken van de populatie geen kennis zullen maken met dit werk. En dat is heel erg jammer want in een pop-scene die nu al meer dan een decennium ernstig gebukt gaat onder een schrijnend gebrek aan creativiteit is dit project van Julian Corrie wellicht de schop in de kont die broodnodig is. Laten we dus hopen dat deze CD de massa zal gaan bereiken en dat hele volksstammen kennis zullen maken met deze muziek. Want ‘Luxury Discovery’ is écht de zomerhit van 2015. Althans: dat zou ‘ie moeten zijn. En deze plaat is gewoon verplichte kost voor een ieder die van goede pop houdt. Period.

Eindoordeel: 8/10