Desolaat klinkend nieuw country/folk noir album The Holy Strangers voor Micah P. Hinson

2017-09-17 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Singer-songwriter
7

Micah P. Hinson - Presents The Holy Strangers

Als we een blik werpen op het leven van deze singer/songwriter dan is de teneur van dit album verklaarbaar. Hij werd in 1981 geboren in Memphis Tennessee maar omdat zijn vader een goede baan als leraar op de Universiteit van Abilene in Texas kreeg verhuisde het gezin naar Texas. Hij voelde er zich niet thuis maar samen met zijn broer kon hij afleiding vinden in het spelen op een gitaar. Toch bleek dat niet genoeg want in de jaren daarna kwam Hinson in aanraking met drugs, werd verslaafd en jaren later zelfs dakloos. Toch wist Hinson zich uit deze misère op te richten en uiteindelijk een volwaardig bestaan op te bouwen. In 2004 was daar het debuutalbum op het Sketchwork Label en dit nieuwe album The Holy Strangers wordt door Hinson betiteld als een “modern folk opera”.

Label : Full Time Hobby / Konkurrent

Een volledig “spoken-word” nummer
Het album opent met het stemmige en instrumentale ‘The Temptation’ waarna we met ‘The Great Void’ een typisch Hinson nummer horen; wat langgerekt, melancholisch en met die kenmerkende, doorleefde stem. Op het album vertelt Hinson het klassieke verhaal van strubbelingen en glorieuze momenten van een alledaagse Amerikaanse familie. Bij ‘Lover’s Lane’ vertelt hij over het verliefd worden en met zijn donkere bariton doet hij in dit met country doorspekte nummer aan niemand anders dan Jonny Cash denken. Hinson maakt het zichzelf op dit album niet altijd even makkelijk en centraal geposteerd staat ‘Micah Book One’, een zogenaamde “spoken-word-song” dat een kleine zeven minuten duurt. Hinson laat de hoofdpersonage van dit album in de spiegel kijken over zaken als politiek en oorlog en feitelijk is deze track een aanklacht tegen het politieke bestel van de VS in de laatste decennia.

Zijn interpretatie van het klassieke Kumbaya
Die doorleefde stem van Hinson doet als het ware pijn. Je voelt de emotie, het gevoel en de melancholie van de nummers afdruipen. Luister maar naar ‘Oh, Spacemen’ waarbij de viool dit gevoel nog een versterkt. Hinson plaatst op dit album regelmatig instrumentale nummers om de sfeer te versterken. Zo zijn er gaandeweg dit album weinig momenten van opgewektheid. Titels als ‘The Awakening’, The Last Song’ en The Memorial Day Massacre’ laten wat dat betreft weinig aan de verbeelding over. Als we dan bijna aan het einde het haast vrolijke ‘The Lady From Abilene’ tegenkomen weet Hinson je bijna op het verkeerde been te zetten. Het countryachtige nummer blijkt namelijk niet zo vrolijk te zijn. Hinson sluit af met ‘Come By There’, zijn interpretatie op het klassieke Kumbaya waarbij God om hulp wordt gevraagd. Hinson geeft zijn eigen, ietwat duistere interpretatie van dit nummer. (“someone’s fighting, someone’s hurting, someone’s screaming, someone’s burning, someone’s died, no one’s cried / Oh Lord, come by here”)

Deze “modern folk opera” zoals Micah P. Hinson het noemt duurt bijna een uur. Hij neemt je mee in zijn duistere, inktzwarte wereld en vertaalt dit verhaal in country/folk-noir en Americana nummers die omgeven worden met instrumentale tracks. Het is niet altijd gemakkelijke kost en even toegankelijk want het geheel klinkt nogal melancholiek, desolaat en soms wel erg duister. Een echt luisteralbum voor de juiste gemoedstoestand. Veel luisterplezier.

Micah P. Hinson live:
10 oktober : Zonnehuis, Amsterdam

Country / Folk / Singer-songwriter