Feelgoodpop van Michael Franti & Spearhead

Label : Boo Boo Wax

2019-02-05 07:00:00 • 3 min lezen

Funk / Pop / Reggae / Singer-songwriter
8

Michael Franti & Spearhead - Stay Human vol. II

Eén van de meest positief ingestelde artiesten van het Noordelijk Halfrond is terug met zijn tiende album! Stay Human Vol. II is de titel van het nieuwe album van Michael Franti en zijn begeleidingsband Spearhead

Feelgood-Pop
Bij opener ‘Little Things’ horen we Franti “You know that it don't cost a dime, just to spend a little extra time / To throw a little smile at somebody passing by you” zingen en daarmee hebben we waarschijnlijk de essentie van die album te pakken. Veertien “feel-good-pop” songs die een aangename mix vormen van Reggae, Pop, wat Hiphop en als geheel natuurlijk met een tropische gloed overgoten. Op zich ook niets nieuws onder de zon of het moeten de aansprekende producersnamen zijn zoals Don Corleone (o.a. Rihanna) en Johan Carlsson (o.a. Ariana Grande). Laatstgenoemde werkte mee aan ‘Just To Say I Love You’, dat wel een heel erg hoog UB40-gehalte kent.

Maatschappelijk bewogen
Op het laid-back reggaenummer ‘Only Thing missing Was You 2’ horen we naast Franti zangeres HIRIE en bij ‘Stay Human 2’ breekt de zon definief door. Op het innemende ‘This World Is So Fucked Up’ roept hij de mensheid op om toch wat meer respectvol met elkaar om te gaan. Prachtig, dat idealisme! Positief, heerlijk opzwepend en dansbaar ís de rapflow ‘You’re Number One’. Soortgelijk maar dan met meer blazers en een bijdrage van zangers AGodess is ‘Enjoy Every Second’. Natuurlijk worden er wat momenten van rust ingebouwd. ’The Flower’, met de medewerking van Victoria Canal, is aardig maar één van de betere nummers is waarschijnlijk het wat introverte en ietwat melancholieke ‘Nobody Cries Alone’ dat tussen al dat positivisme voor de broodnodige balans zorgt. Bij ‘Extraordinary’ is het waarschijnlijk niet mogelijk om stil te zitten en Franti bewijst nog maar eens dat hij als geen ander aanstekelijke feelgood pop kan maken. Afsluiten doet de inmiddels 52-jarige singer/songwriter met het rustige en akoestisch gespeelde ‘Take Me Alive’

Franti staat bekend als een sociaal en politiek bewogen persoonlijkheid binnen de muziekscene. Het blijft natuurlijk knap dat hij dat feelgood-karakter weet te combineren met hier en daar een maatschappelijk kritieke noot. Een lekker warm album met het nodige positivisme tijdens deze winter. Veel luisterplezier.

Funk / Pop / Reggae / Singer-songwriter