2019-11-12 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Soul
8,5

Michael Kiwanuka - Kiwanuka

Na het uiterst succesvolle en alom geprezen tweede album Love And Hate is de Britse zanger Michael Kiwanuka nu terug met een nieuw album. Titelloos deze keer.

Top 2000
In 20212 maakte de wereld kennis met de Britse soulzanger Michael Kiwanuka met Oegandese roots. Van het daaropvolgende album kregen de titeltrack en ‘Cold Little Heart’ als vanzelf een hit status en in Nederland werd er een zodanige campagne ontwikkeld dat Kiwanuka meteen in de Top 2000 opgenomen werd. Terecht overigens want beide nummers zijn van ongekende schoonheid, Dit nieuwe album kwam wederom tot stand door de samenwerking met Danger Mouse en opnieuw toont Kiwanuka zijn grootse stem.

Retro-soul geluid
Opener ‘You Ain’t The Problem’ is uiteraard een ideale opener; het swingende nummer, dat eerder als single werd uitgebracht, straalt ook weer die ietwat retro Soul-sound uit en doet ons denken aan namen als Isaac Hayes en Curtis Mayfield. Kiwanuka schakelt vervolgens door met ‘Rolling’ dat een prominent basloopje kent en een heerlijk dansbare, funky melodielijn. Zo nu en dan borduurt Kiwanuka door op de weg die hij bij Love And Hate ingeslagen is. Een nummer als ‘Living In Denial’ is daar een mooi voorbeeld van; De “fuzzy” gitaar, zijn stem en de achtergrondkoortjes geven dit nummer kleur. Ook bij een track als ‘I’ve Been Dazed’ herkennen we dat en nu is de aanwezigheid van een gospelkoor de trigger. Ook de afsluiter ‘Light’ roept de nodige herkenning op maar het blijft steeds verrassend welke muzikale lijnen de Brit volgt. Ook dit nummer heeft ook weer dat typerende, wat rijk aandoende instrumentarium en soms klinkt het alsof er een compleet koor Kiwanuka ondersteund.

Schuurpapier

“Hero” is één van de prijsnummers; begint het intro nog akoestisch, het vervolg wordt gekenmerkt door het inmiddels bekende geluid en deze track is wel enigszins politiek geladen omdat het over Black Panther activist Fred Hampton gaat, die in 1969 werd vermoord. Opvallende kenmerken zijn het contrast van de schurende elektrische gitaar en de wat diffuus klinkende backing vocals. Ook het zeven minuten durende ‘Hard To Say Goodbye’ kent die krachtige opbouw zoals we dat van Kiwanuka kennen en ook dit nummer wordt laagje voor laagje vormgegeven. ‘Final Days’ is innemend, met een bovenliggende pianomelodie. Regelmatig maakt de Brit met de stem als schuurpapier gebruik van intro’s en interludes waarbij deze sommige als op staande track ook beklijven. Neem als voorbeeld de ruim 2 minuten durende interlude (Loving The People) voor ‘Solid Ground’, een mooie, gevoelige ballad waar de Brit nog maar eens zijn vocale kunsten etaleert.

Dit derde album voelt vertrouwd en toch weet Kiwanuka nieuwe elementen toe te voegen waardoor het album toch weer verrassend is. Verrassend goed, want het is weer een bijzondere productie waar alles in balans is en waar de Brit toch weer die unieke mix weet te vinden tussen Soul, Pop maar ook met dat rauwe Rock-kantje. Het eindresultaat is een meeslepend topalbum. Veel luisterplezier.

Michael Kiwanuka Live:
26 november : AFAS live, Amsterdam

Pop / Soul