2015-10-10 07:00:00 • 5 min lezen

Michael Monroe - Blackout States

Michael Monroe – Blackout States Label: Spinefarm Eindoordeel: 8,5

Michael Monroe is tegenwoordig een vergeten rocker die zo nu en dan even met een heerlijk album op de proppen komt. De sleaze rocker was de zanger van de rockband Hanoi Rocks. Deze band schopte het tot een van de populairste rockacts van Engeland en delen van Europa. Het album “Two Steps From the Move” (Bob Ezrin productie) uit 1985 werd tot het beste album van het jaar verkozen en gouden bergen gloorden aan de horizon. En dat voor een Finse band!!! Jawel, deze act werd naar voren geschoven ter promotie van Finland bij Live Aid (tv promo) en andere Europese mega events.

Het album kreeg grip in Amerika en de band ging met het aldaar meer dan populaire Motley Crue on tour. Monroe brak zijn enkel waardoor er een serie optredens verviel. Wanneer de band werd uitgenodigd voor een feestje bij the Crue bleef Michael Monroe in het hotel. Drummer Razzle reed met Crue zanger Vince Neil mee en men kreeg een ongeluk waarbij Razzle het leven liet.Het was niet meer hetzelfde wanneer Terry Chimes achter de drums klom voor het Europe Go Go event. De bandleden zetten er een punt achter en Monroe ging solo.

Nu nog steeds gewapend met een saxofoon brengt Monroe heerlijke poprock. “This Ain’t No Love Song”, de single “Old Kings Road” en “Blackout States” zijn lekker mainstream maar wel super vet. De harmonische vocalen nodigen je uit om de nummers snel mee te zingen op “Permanent Youth” waarbij Monroe de saxofoon ook weer eens uit de kast haalt. Lekkere rock daar waar de Ramones Guns & Roses tegenkomt en dan met een saxofoon! Of het powerful rock and roll “Dead Hearts On Denmark Street” en “Six Feet In The Ground” zingen lekker mee, al zijn de teksten niet altijd even vrolijk passend hierbij. Maar dat is in dit geval geen enkel probleem!

De band is gestart met een Finse tour, hopelijk komen ze ook naar Nederland.