nieuw album van Michael Nau met een lekker "vintage" twist

2017-07-25 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7

Michael Nau - Some Twist

Een half jaar na de release van zijn solodebuut Mowing is daar al weer de opvolger No Twist van Michael Nau. De uit Maryland afkomstige singer/songwriter en multi-instrumentalist, die indiepop produceert met een vleugje folk en dat verpakt in een “vintage”-sound. Voorheen maakte hij deel uit van de Amerikaanse indieband Page France en de indiefolk-formatie The Cotton Basket Ride. De 32-jarige Nau was het creatieve brein van de band en nu is daar alweer zijn tweede volwaardige album met de titel Some Twist.

Label : Full Time Hobby / Konkurrent

“Vintage Sound”
Michael Nau trapt af met het rustige ‘Good Thing’, een nummer dat onmiskenbaar elementen uit de jaren ’70 bevat en waar het lijkt alsof het instrumentarium gedempt wordt weergegeven. Deze aftrap is meteen sfeerbepalend. Dat gevoel uit vervlogen jaren wordt verder uitgebouwd met een nummer als ‘I Root’ maar dan wel met die nuance dat deze track nét wat zonniger klinkt door het gitaar rif dat boven komt drijven en een vleugje Doo-Wop. Vervolgens pakt Nau terug naar het muzikale singer/songwriter palet met een nummer als ‘Wonder’ waarbij we naast Nau vooral de akoestische gitaar horen en een subtiele piano. Op enig moment komen krijgen we ‘Scumways’ voorgeschoteld, een nummer dat toch een andere “vibe” kent doordat de instrumenten wat transparanter en helderder hoorbaar zijn en het tempo wat wordt opgeschroefd.

Het album wordt gaandeweg beter
Zo blijft Nau vooral experimenteren met de weergave van zijn stemgeluid en het instrumentarium. Luister maar eens naar het soulvolle ‘Scatter’ waarbij hij zijn stemgeluid laat filteren en het blues achtige ‘The Load’, één van de betere en lekker losjes klinkende nummers van het album (een vleugje Steely Dan?) met in het laatste deel nog een saxofoonsolo. Zo krijgen we ook de indruk dat het album gaandeweg steeds beter wordt en Nau zich verder bloot geeft. Het mooie en rustige ‘Done Wonder’ heeft iets mystieks, melancholieks over zich door de diverse laagjes die door synths en gitaren worden aangebracht. En ook afsluiter ‘Light Than Ever’ is, ondanks de niet al té complexe melodie, een pareltje geworden door de analoge opname.

De mysterieuze atmosfeer uit de ’70-er popjaren zit Nau blijkbaar nog steeds in zijn genen; waarschijnlijk heeft hij deze muziekperiode meegekregen in zijn jeugd. Op Some Twist laat hij horen dat hij een prima singer/songwriter is en op een bijzondere manier er zijn eigen sound aan te geven. Het geheel klinkt wat “vintage”, alsof je een lp uit vervolgen tijden hebt afgestoft. Al met al een plaat waar je een goed gevoel bij krijgt. Veel luisterplezier!

28 september : Rotterdam, V11
29 september : Paradiso, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter