2015-05-20 07:00:00 • 7 min lezen

Michael Prins - A Dreamer's Dream Is Forever To....

Label: Sony Music Eindoordeel: 8,5

Michael Prins kennen we natuurlijk van De Beste Singer/Songwriter van Nederland. Hij schreef de tweede editie op zijn naam waar hij in de finale publiekslieveling Maaike Ouboter versloeg. Deze week verscheen zijn tweede album met de titel A Dreamer’s Dream Is Forever To Be Yours.

Beste Singer/Songwriter van Nederland Na het winnen van het inmiddels toch wel prestigieuze project The Best Singer/Songwriter verscheen zijn debuutalbum Rivertown Fairytales in 2013. Prins had er ruim tien jaar aan gewerkt en gesleuteld en single ‘Close To You’ deed het goed. Zijn nieuwe album daarentegen is in enkele maanden tot stand gekomen onder de bezielende samenwerking met Reyn Ouwehand die ook de arrangementen voor zijn rekening nam. Het resultaat mag er zijn. Prins zelf ziet artiesten als Rufus Wainwright, Joni Mitchell en John Lennon als zijn grote voorbeelden. Van laatstgenoemde noemt hij zelfs ‘Love’ als het meest pure liefdesliedje ooit geschreven. En juist die pure liedjes over de liefde zijn het thema van dit tweede album.

Samenwerking met Carice van Houten Prins is een liefhebber van klassieke liefdesliedjes en A Dreamer’s Dream Is Forever To Be Yours is een ware ode aan de liefde en dit genre. Elf prachtige, melodieuze love songs die allemaal hun eigen karakter hebben. Opener ‘I Could Love You’ is een blauwdruk en een perfecte weergave van de sfeer dit tweede album van Prins. Een volmaakt liefdesliedje, recht vanuit het hart en omlijnd met violen. Ook ‘Fear’, het vervolg waar Carice van Houten als tweede stem fungeert, past in deze ingezette lijn. Iets donkerder en somberder maar niet minder ingetogen is het melancholieke ‘Something Wonderful’. Zo halverwege het album krijgen we misschien wel het mooiste nummer van het album voorgeschoteld. ‘Lost in Your Love’ heeft iets meer vaart. De adembenemende melodie en de combinatie van de stem van Prins met het gitaarwerk en de strijkers maken dit een absoluut hoogtepunt.

Eén van de beste vocalisten van Nederland Zo is het vooral een rustig, album vol met pure songs. ‘The Watchman heeft wat meer tempo maar ‘Summertime’ is daarentegen eigenlijk weer enkel en alleen de stem van Prins met wat instrumentarium erom heen. Zo blijft de kwaliteit van dit album eigenlijk ongekend hoog. On-Nederlands bijna. Speciale aandacht voor het wat dreigende ‘These Waters’ waarin Prins laat horen dat hij terecht tot één van de beste vocalisten van Nederland behoort. Na ruim drie kwartier wordt het album afgesloten met de titelsong.

Eindoordeel Het album luistert in één adem weg. Alsof je aan een boek begint en dat niet weg kunt leggen. Vakkundig, gevoelig, melodieus en van internationale allure. Recht uit het hart-muziek met Prins als kapitein aan het roer in de gondel in het romantische Venetië. Ideaal als achtergrondmuziek maar ook als je hart gebroken is of als je juist vlinders in je buik hebt. Een aanrader. Veel luisterplezier.