2019-10-06 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop
8,5

Michaela Anne - Desert Dove

Met haar nieuwste album Desert Dove probeert de Amerikaanse singer/songwriter een vast plaatsje te krijgen binnen het countrypop genre.

Militair gezin
Als dochter van een militair gezin met altijd een verschillende militaire basis als thuis miste ze haar roots en omschrijft ze dat ze in haar jeugd “having more questions than answers” had. Na haar debuutalbum uit 2014 volgde twee jaar later het goed ontvangen Bright Lights and the Fame wat haar door het toonaangevende Rolling Stone een vergelijking opleverde met namen als Linda Rondstad en Emmylou Harris. Ook werd muziek van dat album gebruikt in de HBO-serie Divorce wat haar in de VS de nodige naamsbekendheid opleverde. Ze woont inmiddels in Nashville maar voor de opnames van Desert Dove trok ze naar San Clemente, CA. Met medewerking van gerenommeerde namen als zoals producer Sam Outlaw, gitarist Brian Whelan (o.a. Jim Lauderdale) en fluitist Kristin Weber nam ze dit derde album in enkele weken tijd op.

Rijke arrangementen
De in New York geboren Michaela laat er vanaf de eerste noten geen misverstand over bestaan; dit wordt een album vol met nummers die worden gekenmerkt door rijke arrangementen, een stemmig geluid maar evengoed scherpe teksten met hier en daar een wat feministisch karakter. De soepele opener ‘By Our Design’ krijgt kleur door de strijkers, de pedalsteel en natuurlijk de stem van de op dit moment in Nashville woonachtige Michaela. Ook qua stijl wordt er meteen kleur bekend want de countrypop komt meteen bovendrijven. Vervolgens is daar het wat meer introverte ‘One Heart’, dat mooi wordt opgebouwd en door de gitaar een nog wat broeierig karakter meer krijgt. Met het wat meer uptempo ‘I’m Not The Fire’ en ‘Child Of The Wind’ wordt het eerste deel van het album afgesloten en zijn we op zijn minst benieuwd naar de rest.

Co-writer Mary Bragg
Centraal op het album staan de wat rustigere nummers. ‘Tattered, Torn and Blue (And Crazy)’ is een onvervalste ballad en tranentrekker á la Countrystyle dat door het mooie werk op de pedalsteel nog wat meer melancholie meekrijgt. De titelsong is daarentegen absoluut geloofwaardig; we horen de wind door een dromenvanger waaien als intro en vervolgens wordt dit prachtige nummer ontvouwt. Ook hier staat de stem van Michaela centraal en is het heerlijk om het gitaarwerk rond die stem te horen zweven. Hierna volgt het luchtige countrypop ‘Run Away With Me’ en het met Mary Bragg geschreven ‘If I Wanted Your Opinion’ dat doet denken aan het geluid van Shania Twain en Mary Chapin Carpenter. Het uptempo ‘Somebody New’ is ook één van de betere songs waarin ze over een nieuwe liefde verteld terwijl ze misschien nog wel gevoelens voor de ander heeft. (“But I fell in love with somebody new / I didn't mean to, I never wanted to hurt you / But I fell in love with somebody new / I didn't plan to, I hate doing this to you”). Met het kleine en akoestische ‘Be Easy’ sluit ze haar derde album af.

Michaela heeft niet die ietwat ruwe en doorleefde stem zoals we dat kennen bij bijvoorbeeld Lucinda Williams en Alison Krauss. Toch is haar stemgeluid prachtig en sierlijk en haar liedjes ademen zelfvertrouwen, wijsheid en volwassenheid uit. Binnen dit genre is er zoals bekend een ongekende concurrentie maar Desert Cove is wel een plaat die ver boven het maaiveld uitsteekt. Een aanrader dus met ‘By Our Design’ als luistertip. Veel luisterplezier.

Country / Pop