2014-03-08 07:00:00 • 6 min lezen

Mick Pointer Band - Marillion's "Script" Revisited

Mick Pointer Band – Marillion’s “Script” Revisited Label: Verglass/ Bertus Eindoordeel: 7,5

De oorspronkelijke oprichter en drummer van Marillion, Mick Pointer verzamelde een band om zich heen om het 30 jarig jubileum van het debuutalbum van Marillion te vieren. “Script For A Jesters Tear” was een progrock album dat in 1983 opviel. De symfonische pop rock deed denken aan Genesis, zeker wanneer de zanger zich schminkte in de stijl van Peter Gabriel. De band kreeg de aandacht dat men verdiende. Nu wordt het album gezien als de eerste van de nieuwe stroming Neo progressieve rock. Minder ingewikkelde symfo / prog muziek dat goed in het gehoor ligt.

Het album bevat prachtige nummers waar een verhaal in zit, waaronder het titelstuk, He Knows, You Know en het Chelsea Monday. Na de release van dit album is Mick Pointer uit de band Marillion gezet, die de doorbraak kende met het opvolgende album “Fugazi”. Mick Pointer bracht de “Script” weer tot leven met Nick Barrett (Pandragon) Mike Varty (Credo), Ian Salmon (Arena) en Brian Cunnings (Carpet Crawlers) op zang. Hoewel Fish een eigen zanggeluid kent dat typerend is voor de eerste albums van Marillion, lukte het Brain toch goed om deze nummers live weer te geven. “The Web” en “Forgotten sons” zijn van origine al lange nummers, maar daar is op deze live versie nog een schepje boven op gedaan. Het tweede deel van het album, danwel het concert is de EP Market Square Heroes is toegevoegd. Inclusief het 20 minuten durende “Grendel”.

Het album, dat overigens in de Boerderij te Zoetermeer is opgenomen, doet de oude Marillion weer herleven. Wellicht houdt Pointer het alleen bij de “Script” en “Market” albums.