2014-07-17 07:00:00 • 10 min lezen

Midge Ure - Fragile

Midge Ure – Fragile Label: Hypertension/ Bertus Eindoordeel: 8

Een van de meest ondergewaardeerd muzikanten op deze aardbol is wel Midge Ure. Ja, deze man moet je koesteren voor al zijn werk dat hij heeft gedaan. De meeste mensen kennen Midge Ure van de periode met Ultravox en hun wereld hit “Vienna”. Maar weten we nog dat hij ook de initiatief nemer van was Live Aid. Samen met Bob Geldof die we daar in tegen wel herinneren als boegbeeld van Live Aid. Ooit was hij de gitarist van de glamrock pop “Slik”, verving Gary Moore bij Thin Lizzy en speelde hij bij de Misfits. Met ex Sex Pistols bassist Glen Metlock speelde hij in de Rich Kids, scoorde hits met Ultravox, Visage en solo. Hij kende hij succes met hits “Dancing With Tears In My Eyes”, "The damned Don't Cry"en "What If". Hierna bracht Ure enkele solo albums uit en speelde onlangs mee op het nieuwe album van Stephen Emmer.

Met “Fragile” laat hij zijn oude gitaar tijden ver achter zich. Het album is meer een toetsen album geworden dat doet denken aan de tijden bij Ultravox. “I Survived” is meer een statement om te zeggen dat hij een lastige periode van alcohol verslaving afsluit en terug is in de muziek. “Are We Connected” refereert aan deze lastige periode. Muzikaal is het album typisch Ure met veel toetsen en synthesizers deuntjes, terwijl hij van origine gitarist is. “Let it Rise” en “Become” binnen Ultravox niet hebben misstaan. Zeker nu de jaren 80-90 songs aan populariteit wint, is dit een album dat een brug kan slaan tussen het oude succesvolle werk van Ure en het nieuwe. “Wire & Woods” is het epos van dit album, waar Ure van gitaarwerk naar de techniek gaat. Het zou een metafoor zijn van zijn carrière. De meeslepende klanken van “Star Crossed” en het instrumentale “Bridges” (met prachige gitaarsolo) zijn mooie nummer op het album, terwijl “Dark, Dark Knight” en “For All You Know” iets te lang en daardoor wat te saai zijn.

Het titel nummer is een kwetsbaar liedje dat een mooi album afsluit. Midge Ure staat nog regelmatig op het podium waar hij een combinatie van nieuw en oude hits vertolkt. Jammer hier in Nederland geen data voor zijn gepland.