2014-11-23 07:00:00 • 4 min lezen

Mighty Mo Rodgers - Mud 'n Blood

Mighty Mo Rodgers – Mud ‘n Blood

Label: Dixiefrog

Eindoordeel: 7,5/10

Blues Odyssey

Het zesde deel uit de Blues Odyssey van Mighty Mo Rodgers neemt de luisteraar mee naar het duistere verleden van het diepe zuiden van de USA (Mississipi). Maar ook naar zijn eigen duistere roots van een vader die nog in kettingen aan de spoorwegen werkte en een grootvader die vlak na het einde van het slavernijtijdperk geboren werd. Dit is dan ook een waar conceptalbum waarin de nummers in elkaar overlopen en korte passages gelden als het cement tussen de muzikale bakstenen.

Verteller

Rodgers toont zich een uitmuntende verhalenverteller die het natuurlijke en het bovennatuurlijke door elkaar heen mengt om de tocht van het duister naar het licht te illustreren. Zo is de muziek in aanvang ook vrij broeierig om dan vervolgens in een nummer als ‘Devil Train Boogie’ swingend als de neten de atmosfeer te doorbreken. ‘The People Could Fly’ is daarentegen iets dat ook in de catalogus van Hot Chocolate niet had misstaan en zo neemt Rodgers de blues niet al te zeer als leidraad over de gehele linie, maar boort hij meerdere stijlen aan. Met name in de tweede helft van de plaat. De blues-purist zal ‘m daarom uiteraard verfoeien.

Geschiedenis

De blues-purist heeft echter gelijk om het jammer te vinden dat Rodgers niet dieper in gaat dan hij doet op het duistere gedeelte van de geschiedenis van Mississippi. Het CD boekje toont de schokkende beelden van hoe het er daar aan toe ging en hoe er zelfs in de jaren ’50 nog negers opgehangen werden. Dit an sich had al de basis kunnen vormen voor een gehele plaat, maar Rodgers werpt zijn (muzikale en tekstuele) blik al snel op de meer recente geschiedenis en maakt er daar een feestje van. Dat is ook het punt waarop de plaat aan kracht begint in te boeten en Rodgers nog wel over de blues zingt maar de muziek meer richting de boogiewoogie gaat.

Twee gezichten

Zo wordt ‘Mud ’n Blood: A Mississippi Blues Tale’ uiteindelijk een iets meer generieke blues- en soulplaat dan ‘ie misschien had hoeven worden (en ‘ie ook in aanvang was). Met een ijzersterke eerste helft (‘Twilight’ en ‘The Dark’ geheten als movements) en een meer mainstream tweede helft sluit Rodgers het geheel dan alsnog in stijl af met het gospelnummer ‘Almost Home’.

Rodgers zelf legt zijn keuze voor de nadruk op het licht pas uit op het allerlaatst. “You come from the darkness, if you don’t know that: you’re lost”. Mooie boodschap die deze plaat met twee sterk verschillende gezichten filosofisch afsluit.

Eindoordeel: 7,5/10