2015-07-20 07:00:00 • 12 min lezen

Miguel - Wildheart

Label : RCA / Sony Eindoordeel : 7,5

In 2013 won hij met de single ‘Adorn’ een Grammy in de categorie Best R&B Song. Nu, twee jaar later, is daar het derde album van Miguel Jontel Pimentel, beter bekend als Miguel.

De link naar Prince is duidelijk Miguel noemt het album een verzameling van nummers die zich het best laten omschrijven als  “Psychedelische Funkadelic Soulpop”. Na het beluisteren zit daar onmiskenbaar een kern van waarheid in. Deze R&B-artiest, zanger, producer en singer/songwriter komt met ‘A Beautiful Exit’ en ‘Deal’ ijzersterk uit de startblokken. Strakke beats, veel elektronica en een mengeling van R&B en soul. Die beide ingredienten vormen de rode draad en het hart van het album en de invloeden van Prince en d’Angelo zijn voelbaar op Wildheart. Een goed voorbeeld hiervan is het zwoele en sensuele ‘Flesh’ waarbij Miguel zijn falset stem laat horen en daadwerkelijk in de buurt komt van het stemgeluid van His Royal Badness.

Soms wat grof, seksueel getint tekstgebruik Miguel schuwt ook het wat groffere taalgebruik niet en de sticker Parental Adisory is dan ook niet overbodig. In het dik aangezette R&B-nummer The Valley zingt hij bijvoorbeeld: “I Wanna Fuck Like We’re Filming in The Valley” en zo raast hij nog even door. De tegenstelling is dan ook groot als hij vervolgens overschakelt naar het werkelijk fantastische ‘Coffee”; meeslepend en prachtig melodieus. Nummers die ook absoluut op Wildheart boven komen drijven zijn ‘Waves’ en ‘Hollywood Dreams’, een krachtige, dynamische track die een mengeling is van hip-hop en R&B. Overigens hoor je dat het gehele album erg verzorgd is en tot in de puntjes gearrangeerd, zonder dat het “overgeproduced” is. Het laatste deel van het album is erg interessant. Met ‘Leaves’ als misschien beste track op het album en potentiele hitsingle en natuurlijk de afsluiter ‘Face The Sun’, waarop hij wordt bijgestaan door niemand minder dan Lenny Kravitz.

Eindoordeel Een album dat wat mij betreft in de categorie “Silky en Smooth”. Zwoele, sensuele R&B en soul gestoeld op krachtige melodielijnen en waarbij daadwerkelijk alles uit de kast gehaald wordt om het geheel nét anders te laten klinken en waardoor het album erg veel variatie kent. Helaas zijn de teksten niet afgedrukt in het bijgevoegde boekje. Voor de liefhebbers van dit genre een must en in de breedte een zeer acceptabel album met enkele hits in wording. Veel luisterplezier.