2015-08-08 07:00:00 • 3 min lezen

Mika – No Place In Heaven

Mika – No Place In Heaven Label: Virgin / Emi/ Universal Eindoordeel: 8

Michael Holbrook Penniman is de naam achter het hitproduct Mika. De afgelopen jaren is Mika uitgegroeid tot een jukebox van hits. Het begon allemaal veelbelovend met “Grace Kelly”, maar we zijn inmiddels vier albums verder en Mika valt wat in herhaling.

De handclaps zijn weer veelvuldig aanwezig bij o.a. “All She Wants” en “Rio”. Hoewel zijn eerste hits ondersteund zijn met Alarmschijven etc. moet het nu op eigen kracht gebeuren. Dit valt niet mee terwijl er op dit nieuwe nummer toch ook lekkere songs op staan. “Let’s Party” klinkt als titel al een druk nummer maar is een klein intiem liedje achter de piano dat zijn climax kent aan het eind van het nummer. Deze opbouw van songs is de kracht van Mika. Niet altijd de kopstem gebruiken maar gewoon zingen is ook een kunst en soms prettiger om naar te luisteren. Mika zijn stemgeluid is erg herkenbaar, al is het live niet altijd even krachtig. Maar met achtergrond vocalen kom je een heel eind. Dit gebruikt Mika dan ook effectief in bijv. “Good Guys”. De man mag dan bekend zijn om zijn wisselingen in de hoogte van zijn zangpartijen, soms is het wat onnodig veel in het nummer “Oh Girl, You Are The Devil”, al is dit weer binnen het titelnummer en “Hurts” weer prachtig in balans.

Het album evenaart niet zijn debuut maar dit album is zeker beter dan de vorige twee. Opvallend is dat het eerste album in februari is uitgebracht en de rest later in het jaar. Het succes van Mika wordt geactiveerd door het lentegevoel, want je wordt van de albums wel vrolijk, net als de eerste zonnige dagen van het jaar.

22 september a.s. staat Mika in de HMH te Amsterdam