IJzersterk vierde album Seeker voor Mikal Cronin

Label : Merge Records

2019-11-03 07:00:00 • 3 min lezen

Rock / Singer-songwriter
8,5

Mikal Cronin - Seeker

De Amerikaanse singer/songwriter én muzikant Mikal Cronin is na een afwezigheid van 4 jaar terug met zijn nieuwe album Seeker. Gelukkig voor ons brengt hij weer nieuw, eigen werk uit want we kennen hem natuurlijk als bandlid van Ty Segall.

Ty Segall
De 33-jarige en uit Laguna Beach, California, afkomstige Cronin is een duizendpoot. In 2011 was daar zijn titelloze soloalbum maar het is vooral het album MCIII uit 2015 dat indruk maakte. Naast zijn solowerk is hij ook één van de dragende muzikanten in de band van Segall dus het is dan ook niet vreemd dat een aantal van die bandleden ook op Seeker hun medewerking verlenen. Als we nog verder in zijn verleden duiken maken we kennis met nog meer bands waarin Cronin zijn sporen heeft verdiend.

Elegante Strijkers
Hij opent met de geweldige track ‘Shelter’; verschillende diverse ritmes, een “break” in het nummer en naast de nadrukkelijk aanwezige drums is er ruimte voor elegante strijkers die voor een wat mystiek en psychedelisch karakter zorgen. Die strijkers komen ook weer voorbij in het iets meer gedoseerde ‘Show Me’ en gaandeweg ontwikkelt dit nummer zich tot één van de meest sterke nummers; het zou ook door wijlen Tom Petty geschreven kunnen zijn; de strijkers, de backing vocals, de toetsen en toch altijd terug kunnen grijpen op je eigen stem. Het derde nummer, ‘Feel It All’, begint wat minimalistisch  met Cronin die zichzelf op gitaar begeleid maar ook nu bouwt hij het weer uit tot een pakkend nummer.

Recht vanuit het hart
Het mooie is dat hij dit uiterst hoge niveau het hele album vast weet te houden ondanks dat de stem van Cronin af en toe nonchalant lijkt te klinken. Soms, heel soms schakelt de Amerikaan terug zoals bij de prachtig innemende pianoballad ‘Sold’, waar Cronin ook de rol van troubadour kan aannemen. Ook in het tweede deel pakt Cronin nog wel eens terug naar dat ietwat psychedelische karakter zoals bij ‘I’ve Got A Reason’, dat overigens ook nog wel wat Beatlesque klinkt en herinneringen oproept aan St. Peppers Lonely Heart Club Band. Cronin neemt je mee op zijn muzikale reis en blijkt op Seeker meer dan eens een veelzijdig muzikant te zijn. ‘Guardian Well’ wordt door de snaredrums getekend, terwijl het “fuzzy” en met een Westcoast-sound sound overgoten ‘Lost A Year’ door de blazers tot grote hoogte wordt opgestuwd. ‘Caravan’ is dan weer heerlijk uptempo en een miniem uitstapje naar de Countryrock. Afsluiten doet Cronin in stijl; het akoestische ‘On The Shelf’ klinkt alsof het in één take recht vanuit het hart op de plaat is gezet. Kippenvel.

Mikal Cronin levert met Seeker een topplaat af. Het biedt voor iedereen wel de nodige aanknopingspunten maar na elke luisterbeurt krijgt dit album meer glans. Hij durft op Seeker buiten de lijntjes te kleuren en nieuwe dingen te ontdekken. Met Seeker levert hij zijn beste album tot nu toe af. Veel luisterplezier.

Mikal Cronin live:
20 feb. 2020 : Amsterdam, Den Haag

Rock / Singer-songwriter