Mike LePond’s Silent Assassins – Pawn And Prophecy

Label: Frontiers

2018-03-05 07:00:00 • min lezen

Metal / Rock
8,5

In 2014 heeft Mike LePond, vooral bekend als de bassist van symphonisch/progressieve metalband Symphony X, een “solo”project opgericht, genaamd Mike Lepond’s Silent Assassins. Het werd eigenlijk een all-starproject met gitarist Michael Romeo (Symphony X), sessiegitarist Chlasciak en vocalist Alan Tecchio (o.a. Hades). LePond, Romeo en Tecchio zijn terug als trio met verschillende gastmuzikanten om bij te dragen aan de metal geïnspireerd door historische en mythologische onderwerpen.

Het album opent met ‘Masters of the hall’. Het is een gevarieerd nummer dat gelijk goed binnenkomt, maar waar je je aandacht bij moet houden. Er zijn onder andere invloeden te horen van trash-, progressieve en symphonische metal. ‘Black legend’ is een eighties powermetalnummer met rock ’n roll riffs. ‘Avenger of Eden’ is een energiek speedmetalnummer met gedreven gitaarriffs. De aanwezigheid van de basgitaar is duidelijk aanwezig op het hele album wat een diep intens geluid geeft. ‘I am the bull’ opent met een basssolo en is duidelijk geformeerd rondom het bassgeluid.

‘The mulberry tree’ is een heel ander nummer dan de rest . Het is een akoestisch nummer met folky en mediterrane invloeden. De screaming voice van Techhio had hier iets minder gemogen om het nummer nog mooier uit te laten komen. Zijn stem is overigens heel mooi voor dit album. Zijn stem doet denken aan Rob Halford en M. Shadows.

‘Pawn and prophecy’ is de bijna tweeëntwintig minuten durende titeltrack en is geïnspireerd op William Shakespeare’s Macbeth. Feitelijk is er een metal soundtrack geschreven voor dit klassieke stuk. Het is theatraal, briljant in elkaar gezet en kan zo thuishoren in een metalopera. Er zijn verschillende metalinvloeden te horen. Heel verrassend is een klassiek stuk met piano en viool en ook een paar minuten durend stuk bluesrock.

Met dit album heeft LePond zich zeker weer neergezet binnen de metalwereld.

Metal / Rock