Label: Landslide Records

2020-03-31 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Blues / Folk / Soul
8

Mike Mattison - Afterglow

Tedesci Trucks Band (TTB)
De inmiddels 50j-jarige Mattison, mét een “Harvard-degree” op zak, had de afgelopen jaren weer zo veel materiaal geschreven dat een nieuw album er gewoon moest komen. Een aantal nummers passen beter bij TTB en sommige weer bij Scrapomatic maar er was nog voldoende materiaal over om weer zelf een nieuw soloalbum uit te brengen. Hij opent met het broeierige Americana-nummer ‘Charlie Idado’ dat gebaseerd is op een verhaal uit het boek The Land Where Blues was Born van Alan Lomax’. Bij de uptempo titelsong, met Yoke op pedal, lijkt het alsof de wegen van Johnny Cash en The Jayhawks elkaar kruisen. Natuurlijk kun je het feit dat je jarenlang met TTB muziek maakt niet zo maar van je afschudden. Een nummer als ‘Deadbeat’ bewijst dat het geluid van deze band toch wel in het DNA van de Amerikaan zit en als we nog verder in de geschiedenis gaan zou dit ook een vergeten nummer van de Allman Brothers kunnen zijn.

17 jaar geleden geschreven
Mattison bewijst dat hij met diverse stijlen goed uit de voeten kan. ‘Word’s Comin’ Down’ lijkt wel op een Tex-Mex-song en bij ‘Kiss You Where You Live’ pakt hij weer terug naar die Americana-sound. Maar de verrassing is pas groot als ‘I Really Miss You’ voorbij komt; een prachtige soulballad die aan de jaren ’70 doet denken waarbij Mattison laat horen over een ongekende falsetto-stem te beschikken. Overigens schreef hij dit nummer al een kleine 17 jaar geleden! Mooi is het Folkrock-achtige ‘All You Can Do Is Mean It’ met hier en daar wat meerstemmigheid. Het contrast is dan ook voelbaar bij een onheilspellende track als ‘I Was Wrong” waar we zelfs wat invloeden uit de Native Indian muziek herkennen. Met ‘Got Something For You’, de ideale meezinger in een bar in Nashville na tien uur ’s avonds, sluit hij dit album af.

Het is natuurlijk altijd de vraag waarom een zanger een soloalbum uitbrengt; temeer omdat de muzikanten die hun medewerking op Afterglow verlenen, ongeveer dezelfde muzikanten zijn waarmee hij in zijn normale bands speelt. Toch zijn dit tien nummers die dicht bij Mattison persoonlijk staan en die op deze manier het best tot zijn recht komen. Mattison stelt zich met Afterglow dan ook kwetsbaar op. Een prima plaat die elke muziekliefhebber zal aanspreken. Veel luisterplezier.

Americana / Blues / Folk / Soul