2014-09-30 07:00:00 • 8 min lezen

Millennium Jazz Orchestra - Safety Zone

Millennium Jazz Orchestra – Safety Zone Label: eigen beheer waardering: 8 Het Millennium Jazz Orchestra bestaat langer dan je wellicht zou denken. Niet opgericht rond de eeuwwisseling maar ruimschoots daarvoor bestaat het al vanaf 1985. De geschiedenis speelt zich vooral af rond componist/dirigent en arrangeur Joan Reinders, die vanaf het begin af aan heeft bijgedragen in de ontwikkeling van dit orkest. Nadat ze een vaste plek hebben gekregen in het Theater Bouwkunde te Deventer begon het stroomopwaarts te gaan, en kwam er al snel een agenda voor concerten met internationale artiesten als Kenny Wheeler, Lee Konitz en Philip Catherine. In 1991 werd er een Live album opgenomen met de Big Barchem Band en solist op saxofoon Ferdinand Povel. Later verschenen er meer cd’s die in eigen productie werden uitgebracht, en ook steeds meer eigen werk van Reinders bevatten. Nu in 2014 verschijnt het jubileum album waarbij het hele orkest betrokken is. Er zijn geen solisten van buitenaf gevraagd. De bigband weet een goede balans te vinden in het enorme krachtige geluid dat ze laten horen, en de tere, subtiele geluiden van eigen solisten. Saxofoons,trompetten, trombones spelen een rol. Uitbundige frases met blazers worden afgewisseld met een twinkelende pianomuziek van Dirk Balthaus zoals te horen is in het nummer ‘Mikro Amoudi, een van de vijf composities van Joan Reinders op dit album. Solist Volker Winck brengt op tenor-sax reliëf in het nummer met zijn initialen, V.W.. Winck maakt ook deel uit van de ritmesectie, welke bestaat uit bassist Bart Tarenskeen en Felix Scharlmann op drums. De compositie van ‘Balanced Battle’ is een prachtig besluit van dit album. Daar is gekozen voor een trio van  bariton, alt en tenorsaxofoon met piano. Bizarre afwisselingen zou je kunnen zeggen, maar de afwisseling geeft kleur en diepgang in de muziek. Conclusie Een bigband kan overweldigend klinken, zeker als het op volle kracht uit alle hoeken blaast. Is er dan nog een Safety Zone? Het Millennium Jazz Orchestra heeft met dit Jubileum-exemplaar een subliem album neergezet. Het kent een goede balans tussen de kracht van de bigband en de subtiele accenten van de solisten.