2014-04-04 07:00:00 • 4 min lezen

Milow - Silver Linings

Milow – Silver Linings Label: Caroline records Eindoordeel: 8,5

“Every cloud has a silver lining” is de inspiratie bron voor het nieuwe album van Milow. Jonathan Vandenbroeck is de ware naam van deze Belgische zanger uit Antwerpen. Zijn grote doorbraak kreeg hij met de cover “Ayo Technology” dat van oorsprong een R&B song is van 50ct.

Hier nam hij al een voorproefje op de “guilty pleasures” dat nu binnen het programma van DWDD een item is geworden. Het verkleinen en akoestische versie maken van een nummer dat stiekem best leuk is. Milow werd al geroemd door de finale te bereiken van de Belgische versie van een tv talentenjacht. Al zette deze singer songwriters zich met deze coverversie internationaal op de kaart.

“Silver linings” is inmiddels het vierde album van Milow. Na een heftige tour besloot Milow naar Amerika te gaan om zich zelf op te laden. Het resulteerde in een contact met producer Kevin Augunas (o.a. Gotye, The Lumineers en The Black Keys). Hij was gecharmeerd van de opname sound en lukte uiteindelijk Kevin te strikken als producer voor dit album. De energie was weer geladen en nieuwe nummers werden geschreven. “Learning How To Dissapear” kent het verhaal van de escape naar California.

De singer songwriters songs van dit album zijn volwassen popsongs geworden. Je hoort de basis van de nummers, zodat ze ook solo en akoestisch gespeeld kan worden. Echoes In The Dark is een duet met singer songwriter Courtney Andrews. “We Must Be Crazy” is een prachtig popnummer waar de liefde en het verlangen vanaf spat. Het is altijd leuk om de zoektocht van Milow en zijn keuze van covers te volgen. Met “Blue Skies” heeft men weer een verrassend nummer gevonden om te coveren. Irving Berlin is een Amerikaanse schrijver van Russische komaf. Hij schreef “White Christmas” wat Bing Crosby tijdloos maakte. ‘Blue Skies schreef hij voor zijn eerste dochter en komt uit de “Jazz Singer” uit 1927. Voor het jazzy “Wind Me Up” kreeg Milow assistentie van Four Non Blond Linda Perry die ook de eerste hits van Pink leverde. Het nummer kent een heerlijk scherpe trompet, gespeeld door Andrews. Diverse nummers kennen een harp of strijkers ensemble dat het album kleur geeft. De rustgevende stem en de verhaal vertellende liedjes passen als een geheel.

Bij deluxe versie van de cd is een live cd toegevoegd waar Milow akoestisch prachtige overzicht geeft van zijn solo live shows. Het is daarom meer dan een bonus maar een must op deze deluxe versie van deze cd aan te schaffen