Mina Tindle - Sister

Label : 37D03D

2020-10-18 07:00:00 • 3 min lezen

Dreampop / Singer-songwriter
8,5

Mina Tindle - Sister

Mina Tindle is een singer/songwriter en instrumentalist die geboren is in Paris, woonachtig is in Brooklyn, getrouwd is met Bryce Dessner van The National en nu haar derde album Sister uitbrengt. Deze bijzondere cocktail van elementen roept om nieuwsgierigheid.

Sufjan Stevens
Haar echte naam is Pauline de Lassus Saint-Geniès maar deze 37-jarige singer/songwriter kennen we dus al enkele jaren onder haar artiestennaam Mina Tindle. Ze bracht eerder een tweetal albums uit maar toen had ze de oversteek naar de VS nog niet gemaakt. Voor dit nieuwe album werd de hulp ingeroepen van Thomas Bartlett, AKA Doveman, (o.a. Yoko Ono, St. Vincent en Florence + the Machine) die een behoorlijk stempel op het geluid drukt. Overigens is dat bedoeld als opbouwende kritiek want Sisters is een prachtige, innemende en sfeervolle luisterplaat geworden waarbij Mina ons gelukkig ook nog verblijdt met twee nummers in haar moederstaal. Ze opent met ‘Jessa’, een innemende ballad met een subtiel instrumentarium waarbij we de Française heel breekbaar horen. Die sobere productie is overigens iets wat als een rode draad door het album loopt. ‘Lions’ heeft ook die eigenschappen en toch, met mooie backing vocals van drie achtergrondzangeressen, is dit een nummer waarin Mina iedereen aanmoedigt om twijfels over jezelf overboord te gooien (“If the roads are made for a parade / Go march with the lions”). Mina werkte al eerder met muziek grootheid Sufjan Stevens en stond zelfs in zijn voorprogramma en de Amerikaan schonk het oorspronkelijk door hem geschreven ‘Give A Little Love’ aan Mina. Zij maakte de song haar eigen en Stevens horen we met zijn zalvende stem op de achtergrond.

Tweetalig
Het volledig tweetalig zijn kan een geschenk zijn en anderen zijn Mina natuurlijk voorgegaan met het inzetten hiervan. Bij Mina is dat het geval van ‘Louis’ en ‘Belle Pénitence’ zijn werkelijk pareltjes waarbij ze bij laatstgenoemde een liefdesbrief met haar echtgenoot Bryce Dessner deelt. Pure hartstocht! Met ‘Fire & Sun’ noemen we waarschijnlijk het kleinste nummer, ‘Indian Summer’ is mooi en dromerig en afsluiter ‘Is Anything Wrong’ is werkelijk adembenemend. Het nummer is oorspronkelijk van de veel te jong overleden singer-songwriter Lhasa De Sela en Mina weet het met een uiterst minimalistisch instrumentarium haast beklemmend neer te zetten. Daarvoor is er nog een bijna tien minuten durende ‘Triptyque, een dromerig drieluik waarbij ze nogmaals een stukje in het Frans zingt.

Familie en de daarbij behorende banden is waarschijnlijk het centrale thema op Sister en wordt door Mina op een hele mooi, ingetogen wijze verpakt in negen subtiele songs. Ondanks het soms sobere instrumentarium is het een pakkende, warme plaat geworden dat na elke luisterbeurt wat meer glans krijgt. Sister is een hele mooie luisterplaat geworden en ideaal bij een moment van zelfreflectie. Veel luisterplezier.

Dreampop / Singer-songwriter