2014-03-28 07:00:00 • 10 min lezen

Ming's Pretty Heroes - Roots And Bones

Label: Coast to Coast    Eindoordeel : 7

Onlangs kwam Roots And Bones uit, het derde album uit van MPH oftewel Ming's Pretty Heroes. Dat je in deze tijd creatief moet zijn bewijst MPH met de wijze waarop dit album tot stand kwam. Door een crowdfundingplatform op Voordekunst.nl op te richten werd mede door de hulp van fans dit album mogelijk gemaakt. Het zetje in de rug door de Nederlandse topontwerpers Viktor en Rolf hielp ook nog mee.

Creatieve oplossing voor de totstandkoming van dit albumWaar de Nederlandse Dj’s de wereld veroveren en als toonaangevend te boek staan, daar tegenover staat dat de Nederlandse Polderpop internationaal niet erg veel voorstelt. Dat er dan geen goede popmuziek gemaakt wordt is echter geen vanzelfsprekendheid. De basis voor MPH is de Rotterdamse singer/songwriter Ai Ming Oei. Overigens moeten we de bandleden niet te kort doen want de heren Jonas Wegewijs (toetsen), Tim Biesta (drums), Juan Manssens (bas), en Pablo Kleinsman (viool) zorgen voor een niet te verwaarlozen positieve muzikale bijdrage. Samen met producer Alexander van Popta krijgen we twaalf popnummers voorgeschoteld die van internationale allure zijn.

Geïnspireerd door aansprekende namen als Kate Bush en James BlakeNaar eigen zeggen is Ming geïnspireerd  door James Blake, Kate Bush en anderen. De onnavolgbare Kate Bush kunnen we vooral plaatsen bij 'Deer In Headlights' waar de melodie je soms doet denken aan het memorabele 'Cloudbusting". Qua stemgeluid is het overigens geheel verschillend en zijn er weinig overeenkomsten te noteren. Ming beschikt over een mooi, helder stemgeluid dat een zeer aangenaam bereik heeft. Qua klankkleur doet het op sommige momenten denken aan het geluid van Dido zoals bij het nummer 'Fall'. Over het algemeen zijn het wat rustige popliedjes die prettig wegluisteren en die als basis allemaal een vloeiende melodielijn hebben. Een aangename verrassing is het meer "verhalende" nummer 'Marathon' en het echte popnummer 'Lovemakers Heartbreakers', inmiddels ook als single uitgebracht. 'Muse' vormt de vrolijke noot van het album; een originele melodielijn die vooral door de meerstemmigheid wordt gevormd en waar Ming dan verder kleur aan geeft. Het gevoelige 'Roots' is ook één de smaakmakers van het album. De afsluiter 'That's Why We Keep On Dreamin' is een mooi, klein, bijna akoestisch nummer waar Ming alleen door het geluid van een orgel wordt ondersteund.

EindoordeelEen mooie verschijning, mooie liedjes, een mooie stem en als laatste een prachtige foto op de cover. Kortom, een combinatie die hoopgevend is voor de (nabije) toekomst. Ming's Pretty Heroes is zondermeer talentvol te noemen. Deze twaalf nummers getuigen daarvan. Kanttekening is dat het allemaal redelijk veilig en soms wat voorspelbaar is. Maar dat neemt niet weg dat het lekker weg luistert en een prima product van de Nederpop is. Veel luisterplezier.

Ming's Pretty Heroes live:12 april Paradiso, Amsterdam 24 april Cultura, Ede 1 mei Miles, Amersfoort 4 mei Gigant, Apeldoorn