2015-04-12 07:00:00 • 4 min lezen

Mini Mansions - The Great Pretenders

Mini Mansions – The Great Pretender Label: Capitol/ Caroline Eindoordeel: 7,5

Wanneer Josh Homme van Queen Of The Stone Age in 2009 een pauze neemt, zijn de mede muzikanten op zoek gegaan naar een nieuw tijdverdrijf. Bassist Michael Schuman trommelde Zach Dawes en Tylor Parkford op om een mini album te maken. Dit resulteerde in een titelloos Ep dat in 2010 aangevuld met 3 nummers tot een volledig titelloos album werd uitgebracht. De reacties waren divers. De muziekkeus voor de bassist ligt niet in de lijn van Queen of the Stone Age, maar meer in de indie popsound.

Tussen de dance pop en The Beatles achtige liedjes komen ook weer op dit album terecht. “Creeps” kent de herkenbare koortjes die ook bij The Beatles centraal stonden. Het jaren 80 “Fantasy” nummer is een combinatie van de post punkers met de herkenbare hoge orgeltjes geluid van die jaren. De single “Death Is A Girl” kent weer een heel ander genre. De lichte synthersizersound wordt vermengd met een alternatief sausje. Misschien noemen we dit nu indie electropop of is het gewone ouderwetse New Wave zoals het nummer “Any Emotions”. Maar met de bijdrage van Brian Wilson krijgt dit weer meer lading. Artic Monkeys zanger Alex Turner levert zijn gastrol bijdrage aan het nummer ”Vertigo”. Het is een passende combinatie door dat Mini Mansions muzikaal dicht bij de Artic Monkeys ligt.

Inmiddels is dit nummer op weg naar een hitje te worden. Het nummer is het meest toepasselijke voor het album omdat alles er in zit. De koortjes, het Britpop geluid door Amerikanen en de synthersizer pop. De side projectjes van QOTSA heren beginnen steeds meer aan populariteit te winnen.